På väg mot 100 % förnybart

Nedstängning av kärnkraft är ett naturligt steg på väg mot 100 procent förnybar energi. Därför stängs kärnkraftsreaktorerna Oskarshamn 1 och 2.

E.ON har vid en extrastämma beslutat att Oskarshamns två äldsta reaktorer, O1 och O2, ska tas ur drift. För O2 betyder det att reaktorn redan nu är stängd för gott. Beskedet är väntat. Elpriserna är låga eftersom det finns ett överskott av el på marknaden, och eftersom den förnybara energin byggs ut snabbt. Det naturliga i en sådan situation är att de dyraste (oftast de äldsta) kraftverken plockas ut från marknaden. Det är precis det som har hänt nu.

Denna utveckling följer de bedömningar som de flesta experter gjort. I regeringsöverenskommelsen slås fast att vi på sikt går mot ett hundra procent förnybart energisystem. Utfasningen av kärnkraften är en naturlig del av detta. Regeringen såg redan innan vi kom till makten att denna situation skulle uppstå och av den anledningen tog vi initiativ till en parlamentarisk Energikommission, där samtliga riksdagspartier tillsammans ska enas om långsiktiga spelregler för energimarknaden i Sverige.

Frågor och svar

Varför sker detta?

Därför att kärnkraften inte är lönsam. Ägarna anser uppenbarligen inte att de investeringar som krävs för att reaktorerna ska leva upp till säkerhetskraven går att motivera ekonomiskt, i ett läge där elpriserna är låga som en följd av att den förnybara energin växer. Det naturliga i en sådan situation är att de dyraste (oftast de äldsta) kraftverken plockas ut från marknaden.

Är det en konsekvens av regeringens/MP:s politik?

Att kärnkraften fasas ut är inget specifikt för Sverige utan en del av en global trend, där förnybart växer och kärnkraft minskar. I allianspartiernas överenskommelse från 2010 slog man fast att kärnkraften skulle bära sina egna kostnader och att det förnybara skulle byggas ut. Den nuvarande regeringen har byggt vidare på dessa principer, och bland annat höjt effektskatten för kärnkraft.

Kommer Sverige och industrin ha el så det räcker framöver, även om det blir en smällkall vinter?

Ja. Under 2014 producerades cirka 151 TWh el i Sverige medan konsumtionen var cirka 135 TWh el. Lägg därtill att det tillkommer cirka 5 TWh genom elcertifikatsystemet till 2020. Energimässigt så kommer Sverige trots allt att ha ett produktionsöverskott även framöver.

Hur ser utvecklingen av förnybar el i Sverige ut på senare år? Och vad är prognosen framöver?

Den förnybara elproduktionen ökar stadigt. Det senaste året har vindkraften producerat 15 TWh. Vårt förslag om att höja ambitionsnivån i elcertifikatsystemet ökar produktionen från förnybart med 5 TWh till 2020.

Hur har de här reaktorernas driftstatus sett ut de senaste åren?

Tillgängligheten i de här reaktorerna har varierat över åren. Båda reaktorerna har periodvis stått still de senaste åren.

Påverkar det här elpriset?

Inte i någon större utsträckning. Sedan tidigare har Vattenfall meddelat att man tänker stänga kärnkraftsreaktorerna R1 och R2.  I ett scenario med fyra reaktorer ute ur systemet (O1, O2, R1, R2) så ökar priserna med cirka 4 öre/kWh.  Dock bör man komma ihåg att vi idag har elpriser som är lägre än strax efter avregleringen 1996. Det är få råvaror som haft en sådan utveckling.

Vem tar kostnaden för avvecklingen?

Avvecklingen betalas av ägarna till kärnkraftverken och har det fulla ansvaret för avvecklingen.

Blir det kol och olja i eluttaget nu?

Nej, i Sverige är det förnybar energi som är alternativet till kärnkraft.