Stöd till civilsamhället för arbete med utsatta grupper

Civilsamhället får 140 miljoner extra för sitt viktiga arbete under coronapandemin med att hjälpa barn, människor som utsätts för våld och de mest socialt utsatta i samhället.
Många organisationer inom civilsamhället ser nu ett ökat behov av att ge människor hjälp och stöd under pandemin. Samtidigt har många föreningar drabbats hårt av pandemin och dess ekonomiska konsekvenser. Därför vill regeringen nu ge ytterligare 140 miljoner till civilsamhällets arbete med att stödja utsatta grupper under 2021.

Stödverksamhet för barn och våldsutsatta

Regeringen föreslår att det tillförs ytterligare 90 miljoner kronor för organisationer som arbetar med barn i utsatta situationer samt organisationer som arbetar med våldsutsatta kvinnor, barn och hbtqi-personer och mot våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck.

– När många barns och kvinnors utsatthet för våld i hemmet ökat under pandemin är möjligheten att få stöd från en barn- eller kvinnojour otroligt viktigt. Civilsamhället gör en heroisk insats för att stödja de människor som blivit mest utsatt i pandemins spår, säger Annika Hirvonen, jämställdhetspolitisk talesperson (MP).

Insatser för samhällets mest utsatta

Regeringen tillför 50 miljoner kronor som ska stärka civilsamhällets arbete med sociala och humanitära insatser för samhällets mest utsatta. Det handlar om organisationer som arbetar med sociala och humanitära insatser och som vittnar om ökad efterfrågan från delvis nya grupper som drabbas av exempelvis psykisk ohälsa, arbetslöshet och bostadslöshet under pandemin.

– I en kris drabbas de redan utsatta mest. För nå och stötta är det civila samhällets insatser ovärderliga och det är en självklar prioritering för oss gröna att se till att de får ökade resurser nu, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog.

Totalt 240 miljoner kronor under 2021

Med de här extra medlen innebär det att ideella organisationer som arbetar mot ökad utsatthet under pandemin får sammanlagt 240 miljoner kronor i stöd under 2021.