Sverige är starkast när vi håller ihop

Tack till dig som sluter upp och försöker stoppa spridningen av coronaviruset och hjälper dina medmänniskor – inte minst de som tillhör riskgrupper.

Sverige visar just nu sin vackraste sida: ett solidariskt land som kavlar upp ärmarna, håller ihop och tar hand om varandra när det gäller.

Vi ska skydda våra äldre och riskgrupper

– Jag vill rikta ett ett stort tack till alla som arbetar i sjukvården, på våra myndigheter och i andra samhällsbärande yrken för er ovärderliga insats. Också tack till alla er som i denna tid hjälper era medmänniskor, säger Isabella Lövin, språkrör för Miljöpartiet.

– Jag blir hoppfull av att se att Sverige kan låta partipolitiken stå tillbaka för en tid så att vi tillsammans kan fokusera på att hjälpas åt och mildra krisens effekter. Vi ska se till att så många människor som möjligt kan behålla sina jobb, att vårdpersonalen kan göra sitt och att vi skyddar våra äldre och andra riskgrupper, säger Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet.

Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer

Fortsätt tänka på dina medmänniskor, tvätta händerna, stanna hemma om du är förkyld, undvik onödiga besök till äldre eller andra riskgrupper och följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Tillsammans hjälps vi åt att inte föra smittan vidare.

Tack till dig som tänker på dina medmänniskor

Vi vill rikta ett stort tack till alla er som tar ansvar både för er själva och för varandra för att begränsa smittspridningen. Varje insats är värdefull. Sverige är starkast när vi håller ihop.

Regeringen följer utvecklingen och är fortsatt redo att vidta de åtgärder som krävs.