Sverige först i världen med demokratikrav för vapenexport

Idag presenterade regeringen en överenskommelse tillsammans med Alliansen om att tydligt begränsa vapenexporten till diktaturer. Detta är ett viktigt steg på vägen som vi är stolta över, men vi kommer att fortsätta arbeta för ett totalstopp för vapenexport till diktaturer.
Att få stopp på vapenexporten till diktaturer och länder som allvarligt kränker mänskliga rättigheter är en hjärtefråga för Miljöpartiet.

Vårt avtryck i världen ska vara grön teknik – inte vapen. Sverige ska inte beväpna diktaturer.

2012 valde den dåvarande regeringen att utse  en parlamentarisk kommitté (KEX) för att utreda frågan.  2015 kom rapporten "Skärpt export av krigsmateriel". Det innebar en kompromiss med brett stöd i riksdagen. Regeringen genomför nu förslagen tillsammans med samtliga partier som stod bakom KEX-utredningen, dvs. M, C, L och KD. Sverige blir därmed det första landet i världen med ett demokratikrav för vapenexport. Förutom demokratikravet skärps vapenexporten på flera områden. Att det finns ett brett stöd för demokratikravet och de andra förslagen har varit viktigt för politiken rent långsiktigt.

Skärpta regler för vapenexporten (Regeringen.se)
MP:s politik om vapenexport (MP.se)