Sverige ska inte beväpna diktaturer

Lyssna

Svenska vapen ska inte användas i krig eller av länder som kränker de mänskliga rättigheterna. Vi vill stoppa svensk vapenexport till diktaturer.

Miljöpartiet vill

• stoppa svensk vapenexport till diktaturer,
  • att Sverige är ledande i etiska krav på vår vapenexport, både vad gäller krigsmateriel för strid och övrigt krigsmateriel,
  • att Sverige verkar för ökade materielsamarbeten och delade utvecklingskostnader med andra länder, samt
  • att Sverige inom EU verkar för en gemensam försvarsmarknad, ökad öppenhet och minskad korruption.

Stoppa vapenexport till diktaturer

Miljöpartiet jobbar för att stoppa all vapenexport till icke-demokratier, länder som befinner sig i väpnad konflikt och länder med grova och omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det var viktigt för oss att den svenska regeringen avslutade samarbetsavtalet om vapenexport med Saudiarabien. Vår vapenexport får inte underminera vårt utrikespolitiska arbete för fred, demokratisering och mänskliga rättigheter. Det är också viktigt att ha högt ställda krav på övrig krigsmateriel och produkter med både civila och militära användningsområden.

Fördjupning i ämnet Vapenexport

Stoppa vapenexporten till diktaturer (riksdagsmotion)

Prata Vapenexport

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.

Andra ämnen som relaterar till Vapenexport