Sverige ska inte beväpna diktaturer

Svenska vapen används i krig och av länder som kränker de mänskliga rättigheterna. Vi vill avveckla svensk vapenexport och vi föreslår att först stoppa exporten av vapen till diktaturer.

Miljöpartiet vill

• stoppa svensk vapenexport. I första hand till diktaturer och länder som kränker mänskliga rättigheter.

Sverige är en av världens största vapenexportörer. Trots att vapenexport är förbjudet enligt svensk lag görs undantag som medger att den svenska vapenexporten ökar år efter år. Den dubbelmoral som styr vapenexporten motarbetar de mänskliga rättigheterna och smutsar ner bilden av Sverige. Över hälften av Sveriges vapenexport går till diktaturer som till exempel Saudiarabien.

Miljöpartiet vill stoppa vapenexporten, men tyvärr finns i dagsläget ingen politisk majoritet för en total avveckling. Därför driver Miljöpartiet ett omedelbart krav på att svenska vapen endast ska exporteras till demokratiska länder som respekterar mänskliga rättigheter. Dessutom vill vi att alla beslut som rör vapenexporten ska vara offentliga, så att svenska politiker kan hållas ansvariga.

Fördjupning i ämnet Vapenexport

Stoppa vapenexporten till diktaturer (riksdagsmotion)

Prata Vapenexport

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.

Just nu

Aktuellt inom ämnet Vapenexport. Visa andra ämnen

Andra ämnen som relaterar till Vapenexport