Ytterligare stöd till medierna och statliga kulturinstitutioner

Coronaviruset spridning har fått stora konsekvenser för såväl medierna som kulturscener och museer. För att säkerställa allmänhetens tillgång till information och för att se till att kulturinstitutionerna överlever denna tid presenterar regeringen ytterligare stöd till dessa.

– Kulturen och medierna är två områden som har drabbats hårt under krisen. Det är också områden som berör alla i vårt samhälle, vi ska alla kunna ta del av nyheter och kultur. Därför känns det glädjande att kunna presentera de här två viktiga satsningarna, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP).

Nytt stöd till allmänna nyhetsmedier

Coronavirusets spridning har fått stora konsekvenser för medierna och journalistiken i hela landet. Många medier är beroende av intäkter från annonser samtidigt som många företag inte längre har råd att annonsera. Nyhetsmedier har en avgörande betydelse för samhällets funktion, inte minst i kris. Att det finns journalistik i hela landet är också centralt för demokratin.

– I dessa tider är efterfrågan på nyheter kanske större än någonsin, samtidigt som vi är i den paradoxala situationen att medieföretagens intäkter har rasat drastiskt. Vi måste säkra allmänhetens tillgång till kvalitativ journalistik i hela landet, säger Amanda Lind.

Därför föreslår regeringen nu ytterligare åtgärder för att stötta nyhetsmedierna under coronakrisen. Anslaget för mediestöd utökas tillfälligt med en halv miljard kronor ytterligare för 2020 i form av ett nytt stöd till allmänna nyhetsmedier. Stödet ska kunna komma fler nyhetsmedier än enbart de tryckta medierna till del.

Krisstöd till flera kulturinstitutioner

Många av Sveriges kulturinstitutioner har tvingats stänga eller fått ett stort tapp i antal besökare. De statliga museer, scenkonstinstitutioner och kulturverksamheter som redan i dag får ett statligt stöd är också beroende av intäkter från besökare. Flera institutioner har redan fått stora ekonomiska problem.

Nu föreslår regeringen ett stöd på drygt 300 miljoner kronor som ska gå till flera statligt stödda kulturinstitutioner. Stödet ska kompensera för uteblivna intäkter till följd av coronaviruset. Några av de institutioner som kommer att kunna ta del av stödet är Vasamuseet, Skansen, Dramaten, Operan, Riksteatern och Áttje.

– Det kommer att göra skillnad för vår förmåga att bevara vårt kulturliv och vårt historiska kulturarv. Det engagemang vi har sett från allmänheten under den här tiden visar att kulturen är något som ligger människor väldigt varmt om hjärtat, säger Amanda Lind.

Läs mer i regeringens pressmeddelande om hur stödet kan utformas samt se hela listan på vilka statliga kulturinstitutioner som kan ta del av stödet.