Årsmöte och ny sammankallande!

Vi har haft årsmöte i MP Karlstad. Ett viktigt möte. Årsmöten är människor som möts och jobbar i små politiska föreningar som bär demokratin i det här landet. Man kan bli fascinerad över att hela vår svenska demokrati bygger på föreningar som möts, resonerar, skapar en demokratisk kultur tillsammans och väljer folk till olika poster.
Vi valde ny sammankallande i föreningen. Ett viktigt uppdrag. Det sägs ofta att det behövs fler unga i politiken. Det är sant. Men det behövs människor med livserfarenhet också.

Det blev Jan Kardemark. Han fyller 70 i år. men har inte varit politiskt aktiv så länge. Han har dock massor av erfarenhet av ett långt yrkesliv som personalchef och arbete som tjänsteman i vår kommun, där han bland annat jobbat med värdegrundsfrågor. Och så är han djupt förankrad i Folkrörelsesverige. Just honom vill vi ha. Jag tror fler människor med mycket livserfarenhet skulle våga göra som Jan och gå in i politiken.

Monika Bubholz och jag omvaldes som språkrör.  Till övriga platser i ledningsgruppen valdes Aida Badeli, Ove Björklund, Daniel Kristiansson, Ulrik Scheller, Cecilia Lindström, Gunnel Kardemark, Sebastian Örgesvik och Birgitta Westlund, adjungerad för våra Gröna seniorer.

/Per-Inge Lidén, språkrör