Grönröda styret presenterar ändringsbudget för 2024

Idag har vi i Karlstads grönröda styre presenterat vår ändringsbudget för 2024. En budget som bygger på ekonomiskt ansvarstagande genom såväl smarta prioriteringar som insatser som stärker ekonomi och välfärd på sikt.
En budget där vi nu fördelar ytterligare 50 miljoner kronor i jämförelse med tidigare budgetbeslut.
Vi väljer att prioritera barns och ungas uppväxtvillkor samt att arbeta för att öka sysselsättningsgraden så att fler når egen försörjning. Vi förstärker därför budgetarna för både arbetsmarknads- och socialnämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.
Förstärkningarna till arbetsmarknads- och socialnämnden syftar till att arbeta med tidiga, förebyggande insatser och till att intensifiera arbetet med stegförflyttning mot egen försörjning.
En av de viktigaste insatserna för personer som står utanför arbetsmarknaden är utbildning. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden får därför utökad budget för vuxenutbildning. Det innebär att nämnden kan stärka sitt arbete med kompetensförsörjning. En framgångsfaktor för att stärka integrationen har varit satsningen på yrkesutbildning i kombination med SFI. Det är en utbildningsform, som vi vill värna även fortsättningsvis.
Vård- och omsorgsnämnden får en budgetförstärkning som säkerställer att deras framgångsrika försöksverksamhet med tillitsbaserad styrning inom hemtjänsten kan spridas i hela kommunen.
Vi förstärker kultur- och fritidsnämndens budget för att mildra effekterna av regeringens kraftigt minskade statsbidrag till folkbildningen. Vi är också angelägna om att stötta föreningslivet genom kostnadskrisen. Föreningslivet är viktigt för barn, unga, äldre, folkhälsan och demokratin.
Barn- och ungdomsnämnden har ekonomiska utmaningar av flera skäl, bland annat ökade hyreskostnader till följd av nybyggda lokaler. Vi kommer att införa en mer strategisk lokalförsörjning i kommunen så att vi på sikt kan undvika att stå med halvtomma skolor eller förskolor. Vi dämpar behovet av besparingar genom ett budgettillskott som innebär den största förstärkningen bland nämnderna i det här förslaget.
Tillsammans skapar vi ett bättre Karlstad.