Klimat, frihet och solidaritet

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet. Denna folkvalda församling kommer de närmaste åren att vara med och ta beslut i alla stora frågor som rör vår europeiska framtid.
EU består av 28 medlemsländer som vill vara med och forma ett fredligt Europa där fri rörlighet för människor, gemensam handel utan krångel och skydd för demokratiska fri- och rättigheter ersätter de krig mellan folken som varit vår historia genom århundraden.

Parlamentet består av 751 ledamöter, varav 20 från Sverige. De viktigaste uppgifterna är att vara med och ta fram lagar och förordningar, anta ny långtidsbudget för perioden 2021–27, granska EU-kommissionen och godkänna internationella avtal.

Det sveper en grön våg genom Europa. I länder som Finland, Tyskland, Österrike och Nederländerna ligger de gröna högt i opinionsundersökningarna. Det gör att den gröna gruppen i parlamentet – som idag består av 52 ledamöter – kan växa och utgöra en stark kraft i kampen för klimat, miljö och mänskliga rättigheter.

Klimatet är en ödesfråga. Tågtrafiken mellan länder i Europa bör förenklas. Vi måste producera mer hållbar energi. Varje land bör göra en koldioxidbudget, en färdplan för minskade utsläpp. Flyget bör också göra rätt för sig genom att betala skatt för bränsle/koldioxidutsläpp som andra trafikslag. Jordbruksstödet göras om med inriktning mot hållbart jordbruk och hälsosam mat.

Friheten är en ledstjärna för oss gröna. Alla minoriteter och folkgrupper har rätt till skydd och att få låta sitt språk, religion och sin kultur bidra till det gemensamma europeiska arvet. Därför behöver demokratin skyddas. Pressfriheten som nu hotas i nationalistiskt sinnade länder måste försvaras. Offentlighetsprincipen som ger medborgarna rätt att begära ut offentliga handlingar ska gälla i hela EU.

Solidaritet bör prägla Europapolitiken. Alla länder måste ta ansvar för de mest utsatta medborgarna. Vi ska gemensamt fördela ansvaret att erbjuda skydd åt människor som flyr undan krig och förtryck. Det bör finnas säkra asylvägar in i EU. Bistånd och rättvis handel med länder i vår närhet gör att människor kan utvecklas och stanna i sina länder istället för att tvingas fly. EU:s medlemsländer måste också föregå med gott exempel, och sluta exportera vapen till diktaturer.

EU ska inte utvecklas till någon slags Europas Förenta Stater utan fortsätta vara ett samarbete mellan självständiga länder. Vi ska inte byta ut kronan mot Euro. Den svenska avgiften ska inte höjas.

Söndagen den 26 maj är det val till detta viktiga parlament. Demokrati är det bästa sättet vi känner till för att styra allt det vi har gemensamt. Men detta system bygger på att vi alla vill vara med och ta ansvar genom att avge vår röst. Gå och rösta. En röst på Miljöpartiets kandidater är en röst för ett klimatvänligt, frihetligt och solidariskt Europa.

Per-Inge Lidén
Värmländsk kandidat på Miljöpartiets lista

Debattartikeln publicerades den 7 maj 2019.