Krönika Monika Bubholz: Vilken gåva vi har fått till Karlstad

Härom veckan träffade jag representanter från organisationen Världen i Värmland. En organisation som har slitit hårt de senaste åren för att vara ett stöd till många ensamkommande afghanska flyktingar som har kämpat med att få uppehållstillstånd, tak över huvudet, att få färdigt sina studier och hitta tillsvidareanställningar. Jag fick höra att ca 150 personer nu har blivit skattebetalare och bidrar till vår kompetensförsörjningsutmaning genom att arbeta i vården och andra bristyrken.

Det är helt fantastiska bedrifter som dessa killar, för det handlar i det här fallet om många pojkar som kom ensamma hit när de var barn, har lyckats med. DN rapporterade nyligen att sysselsättningsgraden bland afghanska män var 78 % förra året, för svenskfödda män var siffran på 80 %. Det är imponerade siffror och visar både hur väl de har lyckats att etablera sig på arbetsmarknaden, men också vilken viktig roll som organisationer som Världen i Värmland spelat för att ge ungdomarna en mer tryggare plats i tillvaron och kunna orka att studera och hitta ett arbete.

Samhället har jättestora utmaningar med kompetensförsörjning redan idag. När högerregeringen begränsar möjligheterna till anhöriginvandring, permanenta uppehållstillstånd och drar ner flyktingmottagandet till ett minimum, då kommer vi få ännu större utmaningar med att hitta kompetens till vården, industrin och många andra branscher som skriker efter arbetskraft. Därtill försämras möjligheterna till integration när man inte kan ha familjen hos sig och osäkerheten väcks om det är ens värt att engagera sig i samhället och lära sig svenska när man inte vet om man får stanna.

Jag är så tacksam över att Karlstad berikas av de erfarenheter och kunskaper som våra utlandsfödda har med sig. Jag är så imponerad över att de har lärt sig svenska, ett yrke och på bara några år kan bidra med sin kompetens och vara med och betala skatt för att finansiera vår välfärd.

Vi har förlorat många som inte fått uppehållstillstånd och lämnat Sverige för att i stället bli skattebetalare i bland annat Frankrike. Jag tycker därför att vi måste prata mer om vilken gåva vi har fått till Karlstad. Speciellt i dessa tider när främlingsfientlighet och rasism blivit mer öppet. För jag är övertygad om att den absolut stora majoriteten av oss Karlstadsbor ser dessa människor som goda vänner, kolleger eller till och med familjemedlemmar. Som fantastiska människor som är en helt nödvändig tillgång för vårt samhälle, idag och i framtiden.