Stötta människorna från Syrien– nu och på sikt

Det är krig i Syrien sedan 2011. Det är helt bedrövligt. I dag är minst en halv miljon människor på flykt från omgivningarna runt staden Idlib i nordvästra delen av landet. Själva staden ligger i ruiner sedan den bombats av regimen i Damaskus. Orkar vi ta till oss mer av dessa nyheter om krig och förstörelse?
Syrien är ett bördigt område där väst och öst alltid mötts. Huvudstaden Damaskus grundades för 3000 år sedan som en arameisk stad, sedan har området styrts av araber, ummayader, abbasidier, korsfarare, osmaner och fransmän fram till självständigheten 1946.

Det avspeglar sig i den multikulturella befolkningen där sunniter, alawiter, kristna av olika inriktningar, shiiter, yazidier, druser, kurder och många andra levt tillsammans i tusentals år. Ibland i konflikt men ofta i samförstånd. Damaskus har under lång tid varit ett centrum för ortodoxa kristna. För många år sedan besökte jag själv denna vackra historiska stad i syfte att möta företrädare för de kristna kyrkorna i området.

Nu har Iran, Ryssland, USA, Turkiet och andra nationer via ombud bedrivit krig i landet i nio år. Det är bedrövligt. Pengar, vapen och militär support har pumpats in för att stötta olika sidor. Vapensystem, strategier och militär styrka har testats på samhällen och människor som hellre velat leva i fred och samförstånd. Alla krig tar någon gång slut. Frågan är när det här gör det.

Nu behöver vi snabbt ge stöd till de som flyr sina hem runt staden Idlib. Vi har resurser och ekonomiska förutsättningar för att stödja FN:s och andra organisationers flyktingläger med mat, medicin och support. Vi bör använda våra diplomatiska kanaler för att arbeta för fred och eldupphör.

På längre sikt kommer detta kulturland byggas upp igen. Det är viktigt att Sverige då tar en aktiv roll i det arbete där bistånd, handel och investeringar kommer att behövas i enorm mängd.

I vårt land har vi haft möjlighet att ta emot många människor på flykt från området. Personer med sinsemellan olika kultur, religion och tradition som kunnat berika vårt land. Men på samma sätt som under demokratiseringen av Chile efter militärdiktaturens fall tror jag att många av dem kommer att ta med sig erfarenheter från vår demokrati och våra traditioner och använda dem i återuppbyggnaden av det syriska samhället.

Syrien är ett land i krig. Låt oss gå in och stötta dem som flyr – men också planera för svenskt och internationellt engagemang i den återuppbyggnad som en dag kommer ske.

Per-Inge Lidén
språkrör MP Karlstad

Artikel publicerad i VF den 20 februari 2020.