Skärgårdstrafik

Lyssna

Vänerns skärgård är stor och outnyttjad. För människor utan båt är den dessutom otillgänglig. Det har vi ändrat på.

Miljöpartiet vill

• Bygga ut båtbusstrafiken med en till Grums
  • Utveckla turismen i skärgården

Genom förslag från Miljöpartiet har skärgårdstrafiken mellan Karlstad, Hammarö och Kristinehamn skapats. Fler människor erbjuds möjligheten att bege sig ut i vår skärgård genom båttrafik. Under nuvarande mandatperiod har vi lagt ett politiskt uppdrag för att utreda om det går att knyta trafiken till Grums kommun, där Borgvik och Liljedahl skulle kunna vara möjliga angöringsplatser. Men vi ser gärna att den kopplas vidare även till Säffle.

Ytterligare vill vi satsa på ekoturism, och låta besökare komma ut i naturen genom en satsning på skärgårdsturism och vandringsleder. Dessutom ser vi positivt på företag som vill starta i skärgården samt skapa båtbrygga med angöringsmöjlighet för Kristinehamnsbåten på Timmeröarna. Fler bryggor och informationstavlor kan skapas, liksom strandpromenader och markerade vandringsleder.

Läs gärna mer i kapitel 1 i vårt handlingsprogram för åren 2014-2018.