Skärgårdstrafik

Lyssna

Vänerns skärgård är stor och outnyttjad. För människor utan båt är den dessutom otillgänglig. Det har vi ändrat på.

Miljöpartiet vill

• uppmuntra till båtpooler för att utnyttja befintliga båtar och båtplatser bättre.
  • utveckla turismen i skärgården.

Genom förslag från Miljöpartiet har skärgårdstrafiken mellan Karlstad, Hammarö, Kristinehamn och Grums skapats. Fler människor erbjuds möjligheten att bege sig ut i vår skärgård genom båttrafik. Vi ser gärna att skärgårdstrafiken kopplas vidare även till Säffle.

Ytterligare vill vi satsa på ekoturism, och låta besökare komma ut i naturen genom en satsning på skärgårdsturism och vandringsleder. Dessutom ser vi positivt på företag som vill starta i skärgården samt skapa båtbrygga med angöringsmöjlighet för Kristinehamnsbåten på Timmeröarna. Fler bryggor och informationstavlor kan skapas, liksom strandpromenader och markerade vandringsleder.

För att fler ska ha möjlighet att ta sig ut i Vänerskärgården vill vi även skapa möjligheter för båtpool i Karlstad. På samma sätt som en bilpool kan flera personer samsas om samma båt.