Kommunens budget för 2019

Kommunstyrelsen antog i onsdags ramarna för kommunens budget 2019. Satsningen på Sjöbobadet är en av få satsningar utöver nybyggnation som det finns utrymme för inom den ekonomiska ram som dagens skattenivå tillåter.

Efter enträget arbete inom Kvintetten från Miljöpartiets sida har kommunstyrelsen beslutat att satsa på att utveckla Barsebäckstrand och Sjöbobadet. Gröna näringar behövs i kommunen, rik fritid behövs och detta är en bra början. För att ge full effekt fortsätter vi kampen för att utveckla sommarbussen, så att unga och gamla kan ta sig hit på miljövänligt sätt. Cykelväg hit från Löddeköpinge finns redan. Och i cykelplanen finns ambitionen att få till cykelled från Hofterup.

Miljöpartiet föreslog för två år sedan att en utredning om att utveckla kustområdet skulle utföras. Det är viktigt att naturvärden och turism på ett attraktivt sätt får chansen att uppleva vår vackra kust. Sjöbobadets utveckling är en bra början. I fjol fick vi också förbättringar på badstranden i Barsebäckshamn, vi behöver behålla dem också.