På väg mot kemikaliesmarta förskolor

Efter ett e-förslag från Ann-Kristin Drevnor, numera medlem i Miljöpartiet de gröna Kävlinge fattade Kävlinge kommun 2015 ett politiskt beslut på att alla förskolor i kommunen ska bli kemikaliesmarta. Arbetet har nu pågått i två år och Ann-Kristin berättar här vad som är på gång

Kommunen antog en treårsplan för att komma igång med arbetet. En del av planen var att erbjuda pedagogerna kunskap inom området för att de ska förstå vikten av att jobba mot en kemikaliesmart förskola. En annan del av planen var att rensa ut plastleksaker som är äldre än 2007, har en "flottig hinna", gjort av PVC med mera. Vidare skulle material som inte är gjort för barn att leka med tas bort, till exempel gammal elektronik, väskor och visst pysselmaterial. Förskolorna ska också se över hur lekmaterialet förvaras. Planen är föränderlig och uppdateras utifrån ny kunskap.

Verksamheterna är i full gång med arbetet. För att skapa en helhet och en hälsosam miljö för barnen, de som jobbar inom förskolan men också för vår natur och våra djur är det viktigt att olika delar inom kommunen samarbetar.

Kostenheten håller på att göra en inventering av det material som de använder och som kommer i kontakt med barnens mat för att se hur de kan jobba vidare inom området kemikaliesmart förskola.

En annan viktig del för att skapa en helhet handlar om materialen som finns i väggar, tak, golv och inredning på förskolorna och här är KKB involverade. Valet av miljövänliga material i byggnader blir allt viktigare, det ser vi på de äldre förskolor som vi fått renovera på grund av fukt och skadliga material.

Att det finns ett städavtal som gynnar en hälsosam miljö i förskolan är av stor vikt då vi vet att det i dammet ansamlas olika skadliga kemikalier. Det är också viktigt att städningen utförs på rätt sätt. Förberedelser för en ny upphandling pågår i samarbete med Tekniska förvaltningen.

Det är många kommuner som jobbar med kemikaliesmart förskola och giftfri förskola. Det har lett till att företag som kommunen har avtal med tar fram nya produkter som uppfyller de krav som vi ställer. Dessa produkter märks ut i katalogen så att pedagogerna vet vad de ska välja att köpa.

Är kommunens skolor och fritidshem nästa steg i att utveckla arbetet med att skapa hälsosamma miljöer för barn? Kemikaliesmarta skolor och fritidshem! Vi hoppas på det, ett bra arbete ska spridas som ringar på vattnet. E-förslaget och Miljöpartiets engagemang är en början, men vi är inte i mål ännu.