Kommunfullmäktige 171213

På det extrainsatta fullmäktige på luciadagen beslutades om dagvattenstrategin, Översiktsplan, avtal med staten om större samlad exploatering samt om detaljplan för Margarethahemmet.

Rapport från kommunfullmäktige 13 december 2017

Dagvattenstrategin

Dokumentet är bra och ambitiöst och kommer nog leda till att kommunen får fundera ordentligt kring hur dagvattenfrågan ska lösas, särskilt i de områden som ska bebyggas med hög exploateringsgrad nära Knivstaån. Viktigt att man lägger tankekraft på detta för att inte riskera att försämra statusen i ån. Vi välkomnar detta dokument.

Översiktsplan för Knivsta kommun 2017

Översiktsplanen har tagits fram med stort engagemang från politiska partier och allmänhet. Det är rekordmånga innevånare som har haft åsikter om planen och deltagit i processen.  Vi i Miljöpartiet har haft mycket synpunkter under arbetets gång och har också fått gehör för många av dessa. Några av de viktigaste var att hela Boängsskogen bevaras som grönområde i samband samt att med att denna mycket långsiktiga och allmänt hållna översiktsplan tas ska det ges ett uppdrag om att ta fram en mer detaljerad stadsplan för de närmsta 5-10 åren. Med detta tillägg yrkade vi bifall till planen.

Det finns ytterligare synpunkter som inte kom med i det slutgiltiga dokumentet och mer om hur vi resonerat kring detta finns att läsa i vår röstförklaring som ligger under MP/Frågor i Knivsta A-Ö på denna sida.

Avtal med staten om större samlad exploatering i Alsike och Nydal

Arbetet med att ta fram avtalet har skett under stor tidspress och varit en sluten process för en mindre förhandlingsgrupp. Detta tillvägagångssätt strider mot allt vi i Miljöpartiet tror på. Vi har under alla år framfört vikten av medborgarinflytande när det gäller framtagande av viktiga styrande dokument. Vi är därför mycket kritiska till processen. Trots detta ställer vi oss bakom förslaget till avtal. Vi anser att fördelarna överväger.

I och med detta avtal tidigareläggs viktiga infrastruktursatsningar så som fyra spår, stationsläge i Alsike och utbyggnad av gång- och cykelvägar. Det inkluderade PM:et visar på ett helhetstänk när det gäller hållbart byggande som vi i Miljöpartiet länge efterfågat utan att få gehör. Med detta avtals som grund har Knivsta en chans att verkligen börja ställa om. Vi i Miljöpartiet kommer framöver inte stödja planer som strider mot intentionerna i PM:et.

Innehållet i avtalet stämmer överens med den nyss tagna översiktsplanen vilken ju tagits fram i en demokratisk process där ovanligt många Knivstabor valt att delta. Men det var inte ett lätt beslut och mer om hur vi resonerar finns i vår röstförklaring som ligger under MP/Frågor i Knivsta A-Ö på denna sida.

Detaljplan för Margarethahemmet

Det har varit många turer kring den här frågan. Vi i Miljöpartiet har haft många synpunkter och de flesta av dem har nu tagits omhand i det här förslaget till plan. Vi ställer oss därför bakom planen men då det fortfarande finns vissa delar vi vill lyfta har vi skrivit en röstförklaring som ligger under MP/Frågor i Knivsta A-Ö på denna sida.