Nu startar vi äldremottagningar

Knivsta vårdcentral blir en av länets vårdcentraler som blir först med satsningen på äldremottagningar.
Knivsta vårdcentral är en av de vårdcentraler som är först med att starta äldremottagning.

Totalt 17 vårdcentraler i länet är med i pilotprojektet för målgruppen 75 år och äldre som har eller riskerar att få stora vårdbehov.

Patienterna erbjuds en kontaktsjuksköterska, som tillsammans med ansvarig läkare och andra aktörer, till exempel den kommunala hemsjukvården, upprättar en vårdplan för varje patient. Det är viktigt med multiprofessionell kompetens så att rätt insatser kan sättas in i tidigt skede. Tanken är att kunna bedöma patienterna utifrån ett helhetsperspektiv. Där ingår medicinsk bedömning och läkemedel, men också näringsstatus, fysisk och social aktivitet, livskvalitet, social situation – hela tiden med fokus på individens egna behov.

– Detta är ett pilotprojekt under 2021 – 2022, men planen är sedan att arbetssättet ska breddinföras på samtliga vårdcentraler i länet från och med 2023. Satsningen på den växande gruppen av sköra äldre är otroligt viktig och det känns därför mycket bra att vi nu kommer igång med detta, säger Malena Ranch (MP), vårdstyrelsens ordförande.