Ny majoritet i Knivsta

Miljöpartiet har sedan valet samtalat med i princip alla partier i syfte att skapa en majoritet som kan styra Knivsta de närmsta åren. Trots att vi öppnat upp för samtal i helt nya konstellationer, utöver en utökad Kvartett som var vår utgångspunkt, lyckades ingen majoritet komma till förhandlingsbordet. En överraskande utveckling av situationen ledde till den majoritet som nu formats.

Knivsta kommun har nu en ny majoritet bestående av (S), (C), (V), (M) och (MP).

Vi har efter veckor av försök att hitta andra majoritetskonstellationer, konstaterat att en blocköverskridande lösning och ett balanserat styre, är en väg för att komma runt de politiska låsningarna och samtidigt en möjlighet att samlas kring de stora utmaningarna. De prioriterade huvudområden vi kommer att arbeta med är: Balans och ny ordning i ekonomin och arbetsmodeller för att säkra att långsiktigt kunna fortsätta leverera välfärdstjänster av god kvalitet. Ett förändringsarbete där organisation och arbetssätt ligger i fokus liksom att integrera målen från Agenda 2030 i kommunens arbete. Hållbarhet i alla tre aspekter prioriteras med målsättningar och utgångspunkt i Agenda 2030. Medborgardialog av olika slag för att öka Knivstabornas möjlighet att aktivt delta i samhällsbygget. Samhällsutvecklingen ligger fortsatt i fokus i Sveriges mest attraktiva region. Väljarnas syn på utveckling och åsiktsförklaring i valet är en naturlig ingrediens i detta. Breda anslag förutsätter breda politiska lösningar.