Förbjud livsmedelshandel på Limsjöänget

Insändare om Limsjöänget.

Leksands kommunfullmäktige antog 22-06-27 en detaljplan för Limsjöänget som innebär att livsmedelhandel tillåts. Miljöpartiet anser att det vore djupt olyckligt för Leksand av följande skäl:

1

Miljöpartiet (MP) anser att centrumhandeln tar skada av att livsmedelshandel på Limsjöänget tillåtes. Exemplen från andra städer med externa centra finns (ex Borlänge) och där har man sett en utarmning av stadskärnan. Leksand har nyligen genomgått en omfattande och dyrbar uppfräschning av centrum och att nu bidra till att slå undan förutsättningen för centrumhandlarna vore olyckligt.

2

Hållbar utveckling är centrala delar i miljöpartiets politik. MP motsätter sig externa centra som förutsätter bilåkande för att handla livsmedel. Att placera livsmedelshandel  i Limsjöänget medför ökat beroende av bilen. Det är inte realistiskt att förvänta sig att kunder kommer att promenera eller cykla till Limsjöänget utan man kommer sannolikt att välja bilen.

3

Trafiksituationen kommer att försvåras då ökad biltrafik förväntas med kunder till livsmedelshandel. Redan nu är utfarten till Riks70 hårt belastad och situationen kommer ytterligare att försämras med livsmedelshandel på Limsjöänget.

Jag föreslår att den som vill ha en livsmedelshandel på Limsjöänget tar en tur till vår närmaste grannstad Borlänge. Där ligger livsmedelshallarna utspridda runt stan men i själva centrum är det tomt och ödligt med tomma butikslokaler. När jag växte upp på 60-talet hade Borlänge centrum ett blomstrande handelsliv med butiker och kafeer. Vad hände? Jo, först flyttade en livsmedelshandel ut och sedan följde de andra efter.  Så vill jag inte ha det utan jag vill ha ett levande centrum med butiker, cafeer, restauranger och andra mötesplatser.

Därför har MP lämnat in en motion att riva upp beslutet från 22-06-27. 35 delegater röstade då för och 12 emot. (bl a flera socialdemokrater) Nu har maktbalansen i Kommunalfullmäktige ändrats och det finns förhoppning om att motionen går igenom. Om du som läser detta tycker som jag – ligg då på era politiker att rösta rätt när motionen tas upp i Kommunalfullmäktige så småningom.

Miljöpartiet Leksand genom Göran Petri