Attraktiva Södra Sandby hotas av trafik och tÀkt

Attraktiva Södra Sandby hotas av trafik och tÀkt

NÀrhet till bÄde natur och centralort samt goda pendlingsmöjligheter i en het region Àr nÄgra av Södra Sandbys största tillgÄngar. Med populÀra rekreationsomrÄden som Skrylle och MÄryd runt knuten Àr Södra Sandby attraktivt att bo i. SmÄskalighet och lugn Àr andra vÀrden som lyfts av Sandbyborna. Men dessa vÀrden hotas av trafiksituationen och nya tÀktansökningar.
För att kunna avlasta bostadstrycket inne i Lund och erbjuda lÀmpliga boendealternativ mÄste kommunen bli bÀttre pÄ att ta itu med de problem som byborna upplever. Just nu genomförs ett sÄ kallat fokusprojekt i Södra Sandby med syfte att kommunen tillsammans med invÄnarna ska kunna ta fram en plan för att förbÀttra boende, företagande och föreningsliv i byn.

Södra Sandby har, redan innan den planerade expansionen, en allvarlig och farlig trafiksituation. Tung trafik frÄn framför allt stenbrottet i Skrylle passerar rakt genom byns kÀrna i det hÄrt trafikerade fyrvÀgskorset dÀr vÀgarna till Dalby, Lund, Flyinge och Revinge möts. Cirka en fjÀrdedel av deltagarna i den enkÀt till Sandbyborna som Àr en del av fokusprojektet anger att de inte tror att de bor kvar pÄ orten om tio Är. TvÄ av skÀlen som tas upp i svaren Àr lastbilstrafiken genom byn och risken för att stenbrotten i Skrylle byggs ut.

Vid det öppna möte som hölls i vintras med vĂ€ldigt mĂ„nga deltagare, mötte trafiksituationen  det i sĂ€rklass största engagemanget. HĂ€r Ă€r nĂ„gra av de förbĂ€ttringsförslag som framförts av Sandbybor:
* BÀttre kollektivtrafik till Malmö, Dalby och Skrylle.
* Fler busstopp i byn.
* Bygg pendlarparkeringar.
* Fler farthinder och hastighetskameror.

Alla ovan nĂ€mnda förslag bör tas om hand och förverkligas. För att öka oskyddade trafikanters sĂ€kerhet förordar MP att teknik för aktiv hastighetsdĂ€mpning införs sĂ„ risken för trafikolyckor i korsningen i Södra Sandby kan minskas. Aktiva farthinder kan anvĂ€ndas för att skyltad hastighet inte ska överskridas. Fordon som nĂ€rmar sig farthindret med för hög hastighet kommer dĂ„ att mötas av en nedsĂ€nkning i vĂ€gbanan. Till skillnad frĂ„n upphöjda gupp Ă€r det bara de som kör för fort som mĂ€rker farthindret. Flera stĂ€der och Öresundsbron anvĂ€nder aktiva farthinder med ett gott resultat. Även cykellösningar mĂ„ste förbĂ€ttras sĂ„ att barn sjĂ€lva kan ta sig till och frĂ„n skolan pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt utan att behöva bli skjutsade i bil.

Ökad anvĂ€ndning av biogas kan pĂ„skynda vĂ€gen ut ur oljesamhĂ€llet. I gĂ€llande Energiplan för Lunds kommun anges att fler tankstĂ€llen för biogas bör upprĂ€ttas inom kommunen, frĂ€mst i byarna. Eftersom det redan finns ett gasnĂ€t i Södra Sandby Ă€r det förhĂ„llandevis lĂ„ga kostnader att etablera och drifta en pump för fordonsgas pĂ„ byns bensinstation.

Rögleskogen pekas ut som ett framtida naturreservat i den fördjupade översiktsplanen för Lunds kommun. MP anser att det nu Àr dags att göra en reservatsbildning och etablera ett grönt strÄk frÄn byn till SkrylleomrÄdet. SjÀlvklart sÀger vi ocksÄ nej till NCCs ansökan om att vidga sin verksamhet till RögleomrÄdet.
Karin Svensson Smith MP, oppositionsrÄd Lunds kommun

Lars Wirtén MP, kommunfullmÀktigeledamot och medlem i styrgruppen för Fokus Södra Sandby

 

Artikeln publicerades i SkÄnska Dagbladet mÄndag 8 juni 2020.

Relaterade nyheter

Lund, 9 december 2025

Grattis till riksdagskandidaterna!

Lund, 16 oktober 2025

Nu har vi presenterat vÄrt budgetförslag

Lund, 2 oktober 2025

JA till klimatlÄdan!

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter