BUDGET 2020-2022

För oss i Miljöpartiet är det viktigt att investera i framtiden. I vår budget satsar vi på klimat, miljö, jämställdhet, barn och unga. Vi fortsätter att satsa på ekologisk mat, rättvis handel och gör rejäla satsningar på miljö, klimat, skola och kultur. Vi investerar i vår framtid.

Natur, klimat och miljö

Höjeådalen – ett kommunalt naturreservat
En av de stora gröna vinsterna i överenskommelsen är att Höjeådalen skyddas från den exploatering som förutsätts i kommunens översiktsplan från 2018. Miljöpartiet har länge kämpat för att bevara Höjeådalen som det fantastiska naturområde det är. Detta är viktigt, både för människors möjlighet till rekreation, och för den biologiska mångfalden. Därför ska ett kommunalt naturreservat inrättas som fredar detta värdefulla naturområde mot exploatering. Utsträckningen motsvarar det som avses i gällande ”Grönstruktur- och naturvårdsprogram för Lunds kommun”, antaget av kommunfullmäktige 2006-03-30. anges, under punkt 4.2.1. Säkerställa särskilt värdefulla naturmiljöer. 62 Höjeådalen. Området avser hela sträckan från Höjebromölla till Värpinge med undantag för området kring Källby reningsverk samt den kommande järnvägsstationen på Klostergården och den tomt som är verksamhetsområde (tidigare Åkerlund och Rausing). Kommunens ansökan om att Höjeådalen ska inrättas som naturreservat ska lämnas in senast under år 2020 och i kommande aktualisering/revidering av översiktsplanen för Lunds kommun ska området markeras som naturreservat. I kommande samverkan med Staffanstorps kommun ska vi verka för att det även bildas naturreservat i Höjeådalen på andra sidan kommungränsen, dvs i Staffanstorp. I kommunfullmäktige kommer följande uppdrag att föreslås: att uppdra till tekniska nämnden att i enlighet med Grönstruktur- och naturvårdsprogrammet förbereda inrättandet av ett kommunalt naturreservat i Höjeådalen. Kommunfullmäktige ska fatta principbeslut om inrättande av naturreservatet senast 2020.

Bidra till biologisk mångfald
En miljon växt- och djurarter riskerar att försvinna de kommande decennierna. Många invånare i Lund bryr sig om natur och biodiversitet. Att ersätta några klippta gräsmattor med ängar bör därför vara ett väsentligt inslag i förverkligande av grönplanen för kommunen. Miljöpartiet vill anslå 7 miljoner för detta ändamål. Den intensiva skötseln av traditionella gräsmattor  innebär att årskostnaden för dessa ytor är nära det fyrdubbla gentemot  ängsmarkslika gräsmattor. Därför är syftet med ett ängsmarksprojekt i Lunds kommun både att öka arealen blommande gräsmark och samtidigt minska kostnaderna för parkdriften. Miljöpartiet har räknat försiktigt och räknat på att 350 000 kronor kan sparas till följd att ängsskötsel är billigare än klippning av gräsmattor.

Sträckan Lund-Dalby är ett viktigt stråk där cykel kan konkurrera med bilen om infrastrukturen är tillräckligt bra. Miljöpartiet föreslår att 9 miljoner avsätts för att i samarbete med Trafikverket och Region Skåne anlägga belysning samt anlägga en läplantering som gynnar pollinerande insekter och ger vindskydd längs cykelvägen mellan Lund och Dalby. Blåsten är det som hämmar ökad cykelpendling utanför tättbebyggt område. Under försommaren ger den blommande rapsen mat för vissa arter, men sedan följer en svältperiod för slättlandskapets pollinerande insekter. Valet av växter i en läplantering bör därför anpassas efter insekters behov av en mångfald av inhemska arter och en lång blomningssäsong.

Klimatmålen överordnade
I Lunds kommun har ett enigt kommunfullmäktige inrättat ett mål om att Lunds kommun ska vara ett grönt föredöme. Att medfinansiera en utvidgning av motorvägen E22 och en ny motorvägsavfart Tpl Ideon och  breddad E22 (14 miljoner) cementerar oljeberoendet och motverkar bilden av kommunen som ett grönt föredöme. Den 16 januari 2019 beslutade tekniska nämnden att som utvecklingsmål för 2019 lägga till ”bidra till att växthusgaserna från trafiken minskar i enlighet med kommunfullmäktigebeslut”. Att då genom medfinansiering bidra till att vidga utrymmet för fossildriven trafik är kontraproduktivt. Därför föreslår Miljöpartiet  att resterande 14 miljoner som är föreslagna till motorvägsinvestering överförs till investeringar som bidrar till mål om fossilfrihet och biologisk mångfald.

Beslut om att medfinansiera och medge detaljplan för trafikplats Ideon har inte föregåtts av vare sig beskrivning av konsekvenser för barn eller någon hälsokonsekvensbedömning. Den ökade halt luftföroreningar som barn som dels bor i området där halterna enligt forskarnas bedömning kommer att riskera att öka, dels cyklar i en miljö där deras exponering blir större (inga avgränsningar mellan vägbana och cykelväg och längre sträcka i tunnel där halter ackumuleras), de yngsta barnen på förskolan riskerar dessutom en försämrad luftkvalité. Lunds kommun berömmer sig själv för att vara första MR-kommun. Att överleva bör rimligen betecknas som en mänsklig rättighet. Att då fatta beslut som negligerar klimatmål hotar kommande generationers livsvillkor visar på en total ohörsamhet från den starka opinionsvåg av klimatprotester som barn och unga världen över har genomfört det senaste året.

Från grått till grönt
Det finns en treårig satsning på ett asfaltsprogrammet som Miljöpartiet  föreslår minskas med 19 miljoner kronor för att få utrymme för mera grönt och bättre cykelvägar. Med ett tillskott på 11 miljoner för cykelvägar kan fler av de investeringsobjekt en enig teknisk nämnd beslutade 2017 genomföras. De delar av snabbcykelvägen Malmö-Lund som ligger i Lunds kommun i första hand och sedan övriga projekt i den rangordning som den eniga nämnden beslutade 2017. Erfarenheter från Köpenhamn. Holland och andra ställen där cyklingen ligger i framkant visar att bättre cykelvägar och stöldsäkra cykelparkeringar är de mest kostnadseffektiva satsningarna för att fler ska cykla i stället för att ta bilen.

Pendlarparkering och Park-and-ride
Överenskommelsen innebär också en satsning på en Park-and-Ride-parkering vid spårvägens ändhållplats och pendlarparkeringar i de östra kommundelarna. Åtgärderna i LundaMaTs och LundaEko ska göra det lättare att leva i Lunds stad utan bil. Men i byarna och den omgivande landsbygden fyller bilen en viktig funktion. För att bibehålla tillgänglighet till Lunds tätort och samtidigt minska klimatpåverkan sker en systematisk satsning på infarts- och pendlarparkeringar. De två första delarna i denna satsning är Park-and-Ride i anslutning till spårvägens nordöstliga sträckning samt en pendlarparkering i Dalby, men det ska finnas en tidsatt plan för att alla tätorter i den östliga delen av Lunds kommun får ändamålsenliga pendlarparkeringar i anslutning till bussförbindelse. Pendlarparkeringarna finansieras i första hand via de 1 miljoner kronor per år i 3 år som redan finns avsatta i tekniska nämndens budget samt i andra hand från den satsning på de östra kommundelarna som också är avsatt de kommande 3 åren i den budget som är beslutad för tekniska nämnden. I kommunfullmäktige kommer följande uppdrag att föreslås: att uppdra åt kommunstyrelsen att i samråd med LKP och tekniska nämnden under 2020 se över parkeringsorganisationen för att möjliggöra infartsparkering vid kollektivtrafik- knutpunkt, såsom spårvägens ändhållplats på Brunnshög. I uppdraget ingår att ta fram en tidsatt plan för infarts-och pendlarparkeringar, samt förslag på placering av Park-and-Ride

Olycksförebyggande i stället för komfort för bilister
I samband med årsanalysen för 2018 beslutade tekniska nämnden den 13 februari ”att i mån av resurser ska förvaltningen prioritera åtgärder för att minska antalet olyckor i gång- och cykelvägnätet då antalet gående och cyklister som skadats i singelolyckor i gång- och cykelvägnätet på grund av halka och löst grus ökat markant under 2018.” Miljöpartiet vill tillföra 6 miljoner kronor för att färre oskyddade trafikanter ska  riskera att skadas i trafiken. Olycksförebyggande ska vara huvudinriktningen i stället för komfort när det gäller underhåll, drift samt snöröjning av gator och cykelvägar. Även om brister i gatan sänker komforten för bilister är det sällsynt med kroppsliga skador för dem som färdas inne i bilar. Motsvarande brister på cykelvägar och trottoarer kan däremot vara förödande för dem som använder dem. Långa sjukskrivningar med skador på axlar och armbågar eller benbrott är allt för vanliga. Ambitionshöjning när det gäller kommunens ansvar för cyklister och gångtrafikanter finansieras genom neddragning av asfaltsprogrammet.

Miljö
Att Lunds kommun ska vara ett grönt föredöme är ett mål som kommunfullmäktige i enighet har inrättat. Under flera årtionden har miljöanslaget varit ett fundament i utveckling och genomförande av kommunens miljöpolitik. Miljöanslaget som motfinansiering till statliga och andra externa medel har bidragit till Lundalänken, satsningar på Sunda Hus våtmarksanläggningar samt många andra satsningar som bidragit till Lund nästan alltid är topprankad vid miljöjämförelser mellan andra kommuner. När stadsmiljöavtal inrättades i den statliga budgeten erhöll Lunds kommun 60 % av det totala statsanslaget när det delades ut första gången. Därför vill Miljöpartiet  bibehålla miljöanslaget på dess nuvarande nivå för att möjliggöra att kommunen fortsatt kan vara framgångsrik när det gäller att söka extern finansiering av klimat- och miljösatsningar. Miljöanslaget har genom åren också använts för att genomföra innovativa förslag som kommit från de 100-tals miljöombud som finns bland kommunens anställda. Kommunen har nu inrättat ett upphandlingsutskott. Då är det viktigt att satsa på projekt som miljövänlig upphandling, Fair Trade och anslag till ekologisk mat motverkar kommunfullmäktiges ambition att vara ett grönt föredöme.

Fastighetsunderhåll
Miljöpartiet gör en satsning på 4 miljoner kronor det närmaste året på servicenämnden för att få upp underhållsplaner på våra fastigheter. Det systematiska arbetet med kommunens byggnadsbestånd har stärkts av förvaltningen, men det finns förbättringsområden, särskilt vad avser uppdateringen av fastighetssystemet för att uppnå en styrande funktion för planeringen och uppföljningen av fastighetsunderhållet. För att kunna arbeta strategiskt och kostnadseffektivt med underhållet krävs ett komplett fastighetsunderlag. Förvaltningen ser ett stort behov att ta in en extra resurs för inventering av fastighetsbeståndets skick samt uppdatering av uppgifter i fastighetssystemet. Uppskattningsvist handlar det totalt om fyra konsulttjänster under en period om tio månader motsvarande 4 mnkr. Nyttan av att ha ett komplett system med hög transparens och säkerställd information är mycket stor för kommunen som helhet.

Levande stadskärna
Lunds kommun har tillsammans med Handelsföreningen och Fastighetsägarna etablerat ett konstruktivt samarbete för att stadskärnan ska vara attraktiv att vistas i under större delen av året. Människor i olika åldrar ska kunna trivas i staden. Torgen ska vara naturliga mötesplatser för olika åldrar. Det ska finnas träd som erbjuder svalka samt skugga när temperaturen ökar. Kommunen har gjort stora satsningar, t ex VinterLund och SommarLund under rödgröna styre samt förnyelse av torg och dessa insatser ger frukt i form av ökade besök i stadskärnan. För att öka samarbetet med andra parter i stadskärnan föreslår  Miljöpartiet att det inrättas en permanent citysamordnartjänst där kommunen står för halva finansieringen. 350 000 kronor anslås för detta ändamål.

Jämställdhet och sociala åtgärder

Jämställdhet
Jämställdhet är en högt prioriterad fråga för Miljöpartiet. Det är en skam att delade turer, som sliter ut dem som arbetar inom omsorgen, fortfarande finns kvar i kommunens verksamhet. Som ett led i jämställdhetsarbetet avvecklas delade turer inom vård- och omsorgsverksamheten helt under mandatperioden. Systemet med delade turer hindrar den återhämtning mellan arbetspassen som det finns ett stort behov av. I överenskommelsen med Lundakvintetten har vi fått igenom ytterligare en satsning på att delade turer ska avskaffas under mandatperioden. För att genomföra detta tillförs 2 miljoner kronor, utöver det tillägg om 2 miljoner kronor som gjordes i samband med kommunfullmäktigemötet i december 2018, till nuvarande ram för vård- och omsorgsnämnden. Dessutom tar vi bort den extra effektivisering om 9,3 miljoner kronor som beslutades för vård- och omsorgsnämnden förra året. Ett avskaffande av delade turer bidrar till att Lunds kommun säkrar tillgången till vård- och omsorgspersonal, vilket är viktigt för att även i framtiden kunna erbjuda en kvalitativ vård för äldre.

Sociala bostadsåtgärder och förebyggande socialt arbete
Ett problem i kommunen är att socialnämnden år efter år går med stora underskott. Socialnämnden är den nämnd i kommunen som ansvarar för utsatta grupper, bland annat flyktingar, barn i utsatta miljöer och dem som fastnat i missbruk. Eftersom socialnämnden är i stort behov av mer resurser är vi glada över att kunna tillföra 30 miljoner för bostadssociala åtgärder – bland annat förebyggande arbete för utsatta barn och öppen missbruksvård. Dessutom utgår den extra effektivisering på 2,2 miljoner kronor som beslöts av kommunfullmäktige i december 2018. Det förebyggande sociala arbetet värnas därmed. Detta innebär till exempel att den av en enig nämnd beslutade satsningen på referensboende och stödlägenheter kan genomföras samt att en resursminskning till det förebyggande arbetet för barn i utsatta miljöer och av öppen missbruksvård förhindras. Att arbeta förebyggande med barn och unga är klokt utifrån ett kommunalekonomiskt perspektiv eftersom det motverkar sociala problem som annars kan vålla samhället stora kostnader. Men det är också en grundbult i en socialt hållbar utveckling och den humanism som sedan länge är ett välintegrerat element i den mentalitet som präglar merparten av invånarna i Lunds kommun. Satsningen på socialnämnden finansieras av en årlig utdelning från LKF under perioden 2020-2022 som motsvarar vinsterna på den del av verksamheten som inte omfattar uthyrning av bostäder. En ökad utdelning på 30 mnkr årligen medför inga ökade hyror. Hela utdelningen från LKF ska tillföras socialnämnden.

Våra barn och unga

Barn, förskola och skola
Miljöpartiet i Lund sätter barnen i fokus! Skolan och förskolan ska stimulera barnens utveckling och lärande, samtidigt som den är trivsam och trygg.

Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Den ska också stimulera barnens lärande och utveckling. Barnen ska få möjlighet att lära och utvecklas genom att leka, skapa och utforska – på egen hand, i grupp och tillsammans med vuxna. Att ge barnen omsorg och trygghet är en viktig uppgift för förskolan. I förskolan behöver både barnen och de vuxna färre kontakter, och lugnare klimat. Vi gör en stor satsning för att prioritera mindre barngrupper, under åren 2020-2022. Vår målsättning är att Lund ska följa riktlinjerna som säger max 11 barn i barngrupper i åldern 1-3 år, och max 15 barn i barngrupper i åldrarna 3-5 år. Barngrupperna ska ha en lämplig sammansättning och storlek och barnen ska erbjudas en god miljö i förskolan.

Även grundskolan ska vara trygg och lärorik samtidigt som den stimulerar barnens lärande och möter elevens behov. I grundskolan gör vi nu vår största satsning någonsin för att kunna minska barngrupperna till max 25 elever per klass. Den här satsningen gynnar inte bara barnen utan också lärarna. Lunds kommun har ett ansvar som arbetsgivare att skapa en trivsam och attraktiv arbetsmiljö, för att minska ohälsan i arbetslivet och för att säkra kompetensförsörjningen framöver.  I barn- och skolnämnden tar vi bort effektiviseringen om 10 miljoner kronor/år. Vi gör också en ramökning med full pris- och lönekompensation.

Liksom tidigare år satsar vi i vår budget på försöksverksamhet med skolassistenter i grundskolan. Vi vill också  ge ett utökat uppdrag för att stärka Lunds skolors resurscentrum, för barn med särskilda behov. Lunds skolor ska vara till för alla!

Gymnasieskolan
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Gymnasieskolan syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Gymnasieskolorna är den skattefinansierade verksamhet som uppskattas mest av kommuninvånarna och gör att dessa gärna rekommenderar andra att bosätta sig i Lunds kommun. Väl fungerande gymnasieskolor är strategiskt för att Lunds Universitet ska få ett tillflöde av studenter med lämpliga förutsättningar, men också för att kommunen ska ge alla ungdomar en god start i livet. I överenskommelsen ingår en ramökning på 5,75 miljoner kronor för 2020 i utbildningsnämnden. Antalet anställda per elev får inte minska. Elevhälsan kommer att vidareutvecklas i linje med fullmäktiges beslut i december 2018.

Kultur, idrott och fritid

Föreningsstöd för unga 20-25 år
Miljöpartiet har länge drivit frågan om att stimulera fysisk aktivitet och föreningsverksamhet bland unga vuxna. I den här budgeten lyfter vi återigen denna fråga. Den övre åldersgränsen för den mest förmånliga taxan vid förhyrning av kommunens lokaler (taxa 1) går idag vid 20 år. Riksidrottsförbundets (RF:s) riktlinjer förordar en övre gräns vid 25 år. När en deltagare i en föreningsaktivitet är över 20 år så måste föreningen ändå betala den betydligt högre taxa 2, även om majoriteten är under 20 år. En höjd åldersgräns är både i linje med de nationella rekommendationerna och gör det mindre kostsamt för unga vuxna att ägna sig åt idrott och annan föreningsverksamhet i kommunens lokaler. En höjning är av åldersgränsen leder till högre kostnader. Därför väljer vi att satsa på ett föreningsstöd för unga, 20-25 år.

Utökad lovverksamhet
Kommunfullmäktige har sedan tidigare beslutat om utökad lovverksamhet. Tanken är att nämnden, i samverkan med det lokala föreningslivet, ska erbjuda mer gratis prova-på- verksamhet och andra aktiviteter för barn och unga under skolloven. Detta förutsätter inte bara extra personella resurser utan också en koordinerande funktion. Satnsingen på utökad lovverksamhet är helt ofinansierad och föreslås tas inom befintlig ram. Miljöpartiet anser att varje ambitionshöjning bör ackompanjeras med finansiering. Vi vill nu satsa på den utökade lovverksamheten på riktigt, genom att finansiera den med 1 miljon kronor/år.

Omställning konstgräs
Kultur- och fritidsnämnden har beslutat att konstgräsplaner inte ska bytas ut (reinvesteras) förrän det finns hållbara och miljövänliga alternativ. Under tiden är det viktigt att förhindra fyllnadsmaterialet (granulat) från att hamna i naturen. Detta kräver en hel del investeringar som dock ryms inom nämndens investeringsbudget. Däremot bedömer förvaltningen att det finns ett behov av 1,5 heltidstjänster som jobbar dedikerat, tillsammans med miljöförvaltningen, med den här oundvikliga omställningen. Lund bör vara en föregångskommun på området. Konstgräs möjliggör långt mer aktivitetstid – året runt – till en lägre kostnad jämfört med det säsongsbundna naturgräset. Hybridgräs och uppvärmda gräsplaner nämns som möjliga alternativ men de är kostsamma investeringar som slukar mycket energi när de väl är på plats. De kan möjligen vara aktuella för elitlag men inte för bredd- och skolidrotten. Det finns konstgräs som inte har kräver något fyllnadsmaterial alls. Dessa går inte att använda för senior- eller elitverksamhet men däremot för skol- och barn-/ungdomsidrott.

Bidrag: jämställd idrott
Det är ett problem inom inte minst lagidrotten att många barn och unga upphör med sin idrottsaktivitet när de når tonåren. Detta är i synnerhet ett problem för flick- och tjejlag. Vi vill utreda möjligheter till differentierade bidragsformer som hjälper föreningarna att motivera sina ungdomar att fortsätta vara aktiva. I väntan på den utredningen vill Miljöpartiet redan nu skapa en pott med sökbara medel för föreningar som vill genomföra satsningar för att behålla sina tjejer som aktiva medlemmar. Vi vill göra  riktade insatser för att stimulera tjejers idrottande.

Utredning: En kulturskola för hela kommunen
När diskussionerna har handlat om musikchecken så har det välbehövliga
utvecklingsarbetet med den kommunala kulturskolan avstannat. Det finns ett behov av att utreda åtgärder mot social snedrekrytering så att kulturskoleundervisning inte blir en fråga om socioekonomisk bakgrund eller geografisk hemvist. Inte minst bör samverkan med skola, fritidshem och den öppna fritidsverksamheten utredas.

Utredning: Framtidens bibliotek
Lunds kommuns biblioteksstruktur behöver uppdateras. Biblioteksverksamheten bör
organiseras på ett sätt som ger kommuninvånarna en likvärdig service oavsett var i kommunen de bor. Hur detta görs på bästa sätt bör utredas och en strategi bör tas fram, vilket också uttrycks i den av fullmäktige antagna biblioteksplanen. Nämndens ekonomiska
möjligheter till egna utredningar är dock i nuläget mycket begränsade och en meningsfull utredning tarvar finansiering från kommunfullmäktige.

Sänkt kulturskoleavgift
Terminsavgiften för kulturskolan är idag 1 100 kronor per termin. Det kan jämföras med Malmö där det kostar 300 kronor per termin. För att så långt som möjligt undvika att inskrivning av elever i musik- och kulturskolan är en fråga om hushållsekonomi så bör terminsavgifterna sänkas betydligt. Sänkningen omfattar även terminsavgifterna till de privata alternativen inom ramen för musikcheckssystemet. En sänkning innebär att mindre pengar kommer in via avgifter, därför satsar vi nu pengar i vår budget, för att täcka upp för detta. Det är en viktig satsning ur ett jämlikhetsperspektiv. Vi föreslår en stegvis sänkning av avgiften med 400 kronor över tre år.

Nej till musikchecken = Satsning på Kulturskolan
Kommunfullmäktige har beslutat att införa ett checksystem och ålagt nämnden att administrera detta enligt fastställda kriterier. Miljöpartiet motsätter sig checksystemet och vill istället lägga dessa pengar på en satsning på Kulturskolan. Vi vill heller inte binda upp oss vid en utbyggnad av musikcheckssystemet innan vi har utvärderat det.

Ansvar för verksamhet och ekonomi
I stället för att låta slumpen avgöra vilka utgifter kommunfullmäktiges budgetmöte resulterar i har Lundakvintetten och Miljöpartiet kommit överens om några strategiska utgiftsområden för perioden 2020-2022. Genom överenskommelsen avsätts totalt 15 miljoner kronor i kompensation för priser och löner att fördela mellan vård- och omsorgsnämnden, socialnämnden samt utbildningsnämnden år 2020. För 2021-2022 utgår något högre kompensation. I merparten av de övriga nämnderna ökar Miljöpartiet ramen, och ger full pris- och lönekompensation. Det är viktigt att vi tar ansvar för de anställda i Lunds kommun.
För att förstärka kommunens ekonomi föreslår vi en skattehöjning på 25 öre. Behovet av investeringar i kommunen är stort, både för att möta klimat- och miljöutmaningen, ge fler tillgång till kommunens kulturverksamhet och för att alla barn ska få en likvärdig chans i skolan.
För att finansiera bostadssociala insatser har vi kommit överens om att öka kommunens andel av LKFs vinst med 30 miljoner. Miljöpartiet  har tidigare varit emot ökat vinstuttag från LKF. Men i ett läge  där de borgerliga och SD blockerar skattehöjning har vi accepterat ökad vinstutdelning från LKFs kommersiella lokaler och p-avgifter som en temporär åtgärd för att förhindra kraftiga nedskärningar i socialnämndens förebyggande arbete. De boendes hyror påverkas inte på något sätt av ökad utdelning till kommunen. LKF:s vinster används inte för att justera hyresnivån. Hyran är överhuvudtaget inte kopplad till vinsten. Vinstutdelningen tas nu från andra källor än uthyrning av bostäder, vilket också en garanti för att bostadshyran inte påverkas.