Debatt: Fixa för ”gods” skull Södra stambanan!

Bygg ut Södra stambanan så snabbt det överhuvudtaget är möjligt! Det kräver regionråd Mätta Ivarsson (mp) tillsammans med Green Cargo i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Regionråd Mätta Ivarsson (mp) skriver tillsammans med Green Cargo om vikten av att bygga ut Södra Stambanan så snabbt det överhuvudtaget är möjligt. Kapacitetsutnyttjandet är idag högt över det maxtak som Trafikverket satt upp för att kunna garantera robusthet och Södra stambanan har bland den absolut sämsta punktligheten i hela Europa.

En dubbelspårig järnväg kan frakta lika mycket gods som en 16-filig motorväg. Men många exportföretag väljer trots trängsel på vägarna att frakta gods på lastbil. Godset måste fram i tid och järnvägen anses vara opålitlig. Trängseln på Sveriges järnväg drabbar inte bara alla resenärer i form av förseningar och inställda tåg, den drabbar även den svenska exportindustrin. Och den drabbar klimatet. Prognoser pekar på en 50-procentig ökning av antalet transporter till år 2030. VI BEHÖVER DÄRFÖR MER JÄRNVÄG!

Läs hela debattartikeln här!