En bra valkampanj men förväntad nedgång

Lyssna

– Vi har genomfört en bra valkampanj och valresultatet speglar ganska väl opinionsundersökningarna före valet. Vi var beredda på en nedgång och kan nu se fram emot konstruktiva förhandlingar om styret i Lund.

Det säger Karin Svensson Smith, Miljöpartiets förstanamn på listan till kommunfullmäktige i Lund, om valresultatet i Lunds kommun. Miljöpartiet fick 9,5 procent av rösterna, vilket ger sex mandat.

Valkvällen blev en rysare, med en valundersökning som pekade på att Miljöpartiet balanserade på fyraprocents-spärren till riksdagen. Efter de första räknade valdistrikten låg vi med marginal under gränsen, men under kvällen steg siffrorna och vid 23-tiden kunde vi konstatera att Miljöpartiet blir kvar i riksdagen.

– Det är fortfarande ett resultat som gör att vi kan fortsätta jobba hårt för att få igenom så mycket grön politik som möjligt i Sverige, sa Emma Berginger, som i och med valresultatet nu troligen lämnar Lundapolitiken för Stockholm och riksdagen.