En budget med fokus på miljö, klimat, barn och unga

Miljöpartiet och Socialdemokraterna har lagt fram sitt förslag på budget för Lunds kommun 2019-2021. Totalt förstärker vi budgeten med 130 miljoner kronor. En tydlig prioritering i budgeten är miljö och klimat samt barn och unga.
Vår budget tar ett stort ansvar för ett mer hållbart samhälle. Lunds kommun ska fortsätta vara en ledande kommun inom klimat och miljö. Därför gör vi en rad satsningar för att stimulera cykling och kollektivtrafik i kommunen:

* Vi satsar stort på att bygga nya cykelbanor för att få bort saknade länkar i cykelnätet.

* Vi förbättrar befintliga cykelbanor med fokus på stadens huvudstråk.

* Vi investerar i pendlarparkeringar i de östra kommundelarna för att underlätta pendling med kollektivtrafik.

* Vi investerar i fler cykelparkeringar i staden.

* Vi inrättar en cykelsamordnartjänst.

Miljöpartiet kommer dessutom att rösta för att satsningar på motorvägsavfarter tas bort och att dessa resurser fördelas på andra projekt.

Vi rustar för att skapa en bättre tillvaro för barnen. Därför gör vi stora satsningar för en jämlik skola och för att ge barnen bättre förutsättningar till en aktiv fritid. Vi ökar samtidigt resurserna till elevhälsan på våra gymnasieskolor för att möta ökande stress och psykisk ohälsa.

Med denna budget stärker vi även ekonomin för äldre och funktionshindrade som har svårt att få den att gå ihop. Det gör vi genom att höja förbehållsbeloppet, det vill säga det minsta belopp av egna medel denna grupp ska ha att leva på varje månad.

Vår budget bygger på att vi fortsätter att använda våra resurser effektivt, att vi har en starkare och mer hållbar ekonomisk utveckling, samt att vi ökar intäkterna genom att vi höjer skatten med 25 öre. På så vis finansieras sammanlagt förstärkningar på cirka 130 miljoner kronor på ett långsiktigt och ansvarfullt sätt.

Vi bygger Lunds kommun starkare och förbättrar välfärden och servicen till Lundaborna väsentligt.