#grönaframsteg: En strategi för hållbart byggande är beslutad

Det här kan låta abstrakt, men är en viktig del i att minska byggsektorns energianvändning och därmed direkta eller indirekta utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

En ny lagstiftning gör att kommuner inte kan ställa högre krav på byggherrarna än de som ställs i Boverkets byggregler. Miljöpartiet var emot att lagstiftningen ändrades. I Lund hade vi som målsättning att minst en tredjedel av alla nya byggnader ska byggas med passivhusstandard (byggnader som inte behöver köpt energi för uppvärmning). Nu gör vi vad vi kan för att stimulera det hållbara byggandet inom ramen för den nya lagen. Därför har vi istället drivit på för en strategi för hållbart byggande, som antogs med bred politisk majoritet.

Strategin innebär att kommunen ska föra en dialog och ha samråd med byggherrar för ett hållbart byggande. Miljöpartiet har varit drivande i att kommunen ska ställa höga krav på hållbarhet vid markanvisningar.

För Miljöpartiet i Lund är detta en viktig fråga eftersom vi vill ha fler områden med hållbart byggande. Brunnshög är ett bra exempel med innovativt och hållbart byggande, liksom Lunds kommuns förvaltningshus Kristallen.