#grönaframsteg: Pengar till regnbäddar och dagvattendammar

Att ta hand om dagvatten är en allt viktigare fråga i städer och tätorter i takt med att skyfall och kraftiga regn kommer att öka framöver.

Utöver översvämningsrisken är fördröjning av dagvatten viktigt för att skydda vattendrag och jord från förorening. Med dagvattnet följer kemikalier och andra ämnen som är skadliga för miljön.

Miljöpartiet i Lund var med och förhandlade om att avsätta medel i budgeten för en öppen dagvattenhantering. Nu byggs en dagvattenanläggning i kvarteret Vapenkroken på Norra Fäladen med så kallade regnbäddar längs hårdgjorda gator. Regnbäddar är en grönyta som tar upp regnvatten samtidigt som hastigheten på vattnets flöde begränsas.

En damm i Borgarparken är tänkt att fånga upp dagvattnet.

Med dagvattenprojekt får vi samtidigt in fler grönytor i stadsbilden, då regnbäddarna är en viktig del för att hantera dagvatten på öppna ytor.

Andra viktiga dagvattenprojekt som har genomförts i Lund är bland annat Råbysjön och ett dagvattenmagasin i Värpinge.