#grönaframsteg: Skejtpark vid Stadsparken

I maj 2016 invigdes en stor skejtpark vid Stadsparken i centrala Lund. Miljöpartiet i Lund har varit pådrivande i projektet från och med dess startpunkt i ett medborgarförslag från en av Lunds många skejtare.

Skejtparken Söderlyckan har redan blivit ett populärt tillhåll för rullande lundabor i alla åldrar. Att parken skulle erbjuda något för alla typer av åkare samt att den skulle vara estetiskt tilltalande och lundensiskt unik, var hela tiden ambitionen för den projektgrupp som utformade den. I det arbetet har skejtare, kommunen och entreprenörer varit delaktiga.

Det hela hade sitt ursprung i ett medborgarförslag från en skejtare. Det bildades också en aktiv lokal skejtförening. Dessa saker gjorde att projektet växte underifrån och fick en tydlig förankring bland skejtarna själva. Lund har ovanligt många aktiva kvinnliga skejtare som har varit involverade i hela processen och som fortsätter att vara aktiva, till exempel genom att regelbundet anordna tjejskejt i parken.

Miljöpartiets roll i processen har främst varit att se till att politiken inte sätter käppar i hjulet för projektet. Det var till exempel nära att den centrala placeringen inte blev verklighet på grund av att andra politiska krafter inte ville ha ”stökig ungdomskultur” i området. Då agerade Miljöpartiet kraftfullt i berörda nämnder, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige och lyckades vinna politisk majoritet för att kommunen skulle ta ställning för den nuvarande placeringen. Området har därefter utvecklats till ett myller av kultur- och fritidsaktiviteter för barn, unga och vuxna.