#grönaframsteg: Solceller ska alltid prövas

Fyra år med Miljöpartiet i Lunds styre har gjort grön skillnad. Vill du också ha ett grönare Lund? Rösta grönt i valet så att vi kan fortsätta göra fler framsteg. I #grönaframsteg berättar vi om bra saker vi har åstadkommit.

MINST MILJÖBYGGNAD SILVER OCH SOLCELLER SKA ALLTID PRÖVAS!

Miljöpartiet har varit drivande i att kommunen ska följa certifieringen Miljöbyggnad när kommunala byggnader byggs. Det är en erkänd och etablerad certifiering som utförs av Sweden Green Building Council. Den består av 16 olika punkter, bland annat hänsyn till fuktnivå, radon-nivå och var energin till byggnaderna kommer ifrån. Till dessa finns ett rankingsystem i brons, silver och guld, där kommunens mål är att alltid nå minst silver. Tyvärr är det i vissa lägen inte möjligt att nå Miljöbyggnad guld.
Miljöpartiet i Lund arbetar alltid för att få igenom skarpa formuleringar av miljökrav vid byggnation. Exempelvis fick kommunens nya förvaltningsbyggnad Kristallen guld-klassning i bedömningskriteriet energislag. Miljöpartiet har också fått igenom att det vid ombyggnation och renovering alltid ska prövas om det är möjlighet att sätta solceller på kommunens hus.
Vi fortsätter att driva på för att minimera energianvändningen i våra fastigheter och göra dem mer miljövänliga.