#grönaframsteg: Spårvägen har börjat byggas!

#grönaframsteg: Spårvägen har börjat byggas!

Det här är ett stort grönt framsteg. Lund har länge planerat för spårväg. 2003 invigdes Lundalänken som ett första steg, som byggdes enligt konceptet ”tänk spår – kör buss”. Redan då anpassades dragningen til kommande spårväg, exempelvis genom att anpassa kurvradier.


Miljöpartiet har därefter drivit att förverkliga spårvägsprojektet aktivt hela vägen i mål.

För att kunna bygga behövde kommunen statlig medfinansiering. Det så kallade stadsmiljöavtalet som infördes av den rödgröna regeringen 2015 gjorde detta möjligt. Lund fick dock bara 40 procent medfinansiering, vilket gjorde att M, C och KD vände och sa nej. Vi fick då med oss L och V.

Bygget är i full gång och trafiken planeras kunna starta 2020. Spårvägen gör det möjligt för både Lundabor och inresta att resa från Lund C längs kunskapsstråket med viktiga målpunkter som sjukhuset, universitetet, Ideon, Brunnshög och ESS längs vägen. Fler cykelvägar byggs också som en del av förhandlingen med staten, som kräver motprestationer för att styra trafikökningen till de hållbara trafikslagen.

Varför behövs just spårväg istället för buss?

För att svara på den frågan krävs en del sifferexercis: Lunds kommun planerar för 40 000 arbetande och boende människor på Brunnshög. Enligt tredjedelsmålet, som Lund arbetar mot, ska en tredjedel av resor till och från Brunnshög göras med bil, en tredjedel med kollektivtrafik och resterande tredjedel med gång och cykel.

I praktiken innebär det att av de 40 000 arbetande reser cirka 30-40 procent till jobbet i maxtimmen (det vill säga drygt 10 000). Tredjedelsmålet ger att minst 3 500-4 000 av dessa bör vara kollektivtrafikresor. Av dessa bör uppskattningsvis cirka 50-75 procent kunna ske på Lundalänken, vilket ger cirka 2 500 resor i timmen i en riktning. I denna siffra ingår inte trafik som ökar i samband med förtätningen kring Ideon, Medicon Village, LTH och Universitetssjukhuset. Bilister som lockas över till att ta spårvagnen är inte heller inräknade. 

Det enda alternativet som klarar av dessa framtida kapacitetsbehov är spårvagnar. 25 meter långa bussar i treminuterstrafik klarar maximalt 1 800 resor i timmen.

OBS! Bilden visar en spårvagn i Bordeaux, Frankrike. Foto: Pixabay/Göran Waldt

Relaterade nyheter

Lund, 16 oktober 2025

Nu har vi presenterat vårt budgetförslag

Lund, 2 oktober 2025

JA till klimatlådan!

Lund, 23 september 2025

Stöd till föreningar som jobbar med hållbarhet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter