#grönaframsteg: SpÄrvÀgen har börjat byggas!
Det hĂ€r Ă€r ett stort grönt framsteg. Lund har lĂ€nge planerat för spĂ„rvĂ€g. 2003 invigdes LundalĂ€nken som ett första steg, som byggdes enligt konceptet ”tĂ€nk spĂ„r – kör bussâ. Redan dĂ„ anpassades dragningen til kommande spĂ„rvĂ€g, exempelvis genom att anpassa kurvradier.

Miljöpartiet har dÀrefter drivit att förverkliga spÄrvÀgsprojektet aktivt hela vÀgen i mÄl.
För att kunna bygga behövde kommunen statlig medfinansiering. Det sÄ kallade stadsmiljöavtalet som infördes av den rödgröna regeringen 2015 gjorde detta möjligt. Lund fick dock bara 40 procent medfinansiering, vilket gjorde att M, C och KD vÀnde och sa nej. Vi fick dÄ med oss L och V.
Bygget Àr i full gÄng och trafiken planeras kunna starta 2020. SpÄrvÀgen gör det möjligt för bÄde Lundabor och inresta att resa frÄn Lund C lÀngs kunskapsstrÄket med viktiga mÄlpunkter som sjukhuset, universitetet, Ideon, Brunnshög och ESS lÀngs vÀgen. Fler cykelvÀgar byggs ocksÄ som en del av förhandlingen med staten, som krÀver motprestationer för att styra trafikökningen till de hÄllbara trafikslagen.
Varför behövs just spÄrvÀg istÀllet för buss?
För att svara pÄ den frÄgan krÀvs en del sifferexercis: Lunds kommun planerar för 40 000 arbetande och boende mÀnniskor pÄ Brunnshög. Enligt tredjedelsmÄlet, som Lund arbetar mot, ska en tredjedel av resor till och frÄn Brunnshög göras med bil, en tredjedel med kollektivtrafik och resterande tredjedel med gÄng och cykel.
I praktiken innebÀr det att av de 40 000 arbetande reser cirka 30-40 procent till jobbet i maxtimmen (det vill sÀga drygt 10 000). TredjedelsmÄlet ger att minst 3 500-4 000 av dessa bör vara kollektivtrafikresor. Av dessa bör uppskattningsvis cirka 50-75 procent kunna ske pÄ LundalÀnken, vilket ger cirka 2 500 resor i timmen i en riktning. I denna siffra ingÄr inte trafik som ökar i samband med förtÀtningen kring Ideon, Medicon Village, LTH och Universitetssjukhuset. Bilister som lockas över till att ta spÄrvagnen Àr inte heller inrÀknade.
Det enda alternativet som klarar av dessa framtida kapacitetsbehov Àr spÄrvagnar. 25 meter lÄnga bussar i treminuterstrafik klarar maximalt 1 800 resor i timmen.
OBS! Bilden visar en spÄrvagn i Bordeaux, Frankrike. Foto: Pixabay/Göran Waldt