Idag lanserar vi Lundakartan 2018!

När de borgerliga partierna nöjer sig med fina mål på miljö- och klimatområdet, vill Miljöpartiet se resultat och förändringar. Vi vill göra Lund till världens klimatsmartaste och grönaste stad. Idag lanserar vi Lundakartan som pekar på tio konkreta åtgärder för att nå en bit på väg och samtidigt utveckla Lund till en ännu mer medmänsklig och attraktiv kommun.

1) Skapa en gräddfil för buss på E22

Vi vill ge busspendlare en snabbare resa med så kallade flytande busskörfält där digitala skyltar ger bussen förtur.

2) Bevara dammarna i ett grönblått Källby

Den nya stadsdelen Källby vid Klostergården måste bli hållbar och naturvärdena värnas.

3) Bygg nära kollektivtrafiken i byarna

Vi vill bygga fler bostäder i byarna – utan att det ökar beroendet av bilen.

4) Gör Klostergatan och Bangatan bilfria

Vi vill göra Lunds centrum mer levande med utrymme för uteserveringar, flanerande och kulturliv. Ett attraktivt centrum gynnar handeln.

5) Installera en biogaspump i Veberöd

Det ska gå att leva klimatsmart även utanför centralorten. Biogasen sluter kretsloppen och tar tillvara på energin i exempelvis matavfall.

6) Skapa en trygghetspark för demenssjuka

Vi vill se en park anpassad för demenssjuka och ett innovativt demensboende i Brunnshög. Det minskar oron och ökar de boendes självständighet och välbefinnande.

7) Utveckla gröna skolgårdar

Skolgårdarna i Lund ska erbjuda en grön och giftfri miljö och vara tillräckligt stora för lek och rörelse. Förskolor ska kunna erbjuda mycket uteaktiviteter och möjlighet att sova ute.

8) Anlägg fler cykelparkeringar för bypendlare

Många som pendlar med buss från byarna cyklar till hållplatsen. Därför behövs fler och bättre cykelställ med tak, låspollare och pumpstationer.

9) Bygg en sammanhängande cykelringled

Idag är det svårt att cykla mellan olika stadsdelar som Norra Fäladen och Väster. Gör cykelvägarna mer intuitiva, sammanhängande och framkomliga.

10) Ge plats för barn och träd istället för bilar på Mårtenstorget

Torg ska vara de mötesplatser de är ämnade att vara, inte bilparkeringar. Vi vill göra Mårtenstorget grönt och levande med träd, vattenkonst, uteserveringar, lekande barn, torghandel och kultur.

Ta del av hela Lundakartan digitalt!