Lund sjunker alarmerande i ny hbtq-ranking – MP föreslår krisåtgärder för att vända negativa utvecklingen

För första gången sedan 2006 har RFSL genomfört en kommunundersökning som är en omfattande rapport som utvärderar och redovisar Sveriges alla 290 kommuners arbete med hbtq-frågor. Lund faller alamerande från en delad fjärdeplats med Malmö till plats 21. Miljöpartiet föreslår därför idag nio krisåtgärder i ett hbtq-politiskt program – Ett Lund för alla.

Malmö topplistas i hbtq-rankingen som en av Sveriges bästa hbtq-kommuner. Samtidigt faller Lund till plats 21. RFSL lyfter i sin rapport att den främsta orsaken är att Lunds kommun inte under den senaste mandatperioden genomfört kompetenshöjande utbildning i hbtq-frågor och antidiskriminering för kommunanställd personal och företroendevalda politiker.

– Det är alarmerande när en lärdomstad som Lund som bör stå upp för mänskliga rättigheter halkar efter med hbtq, säger Petter Forkstam, riksdagskandidat för Skåne läns södra och sammankallande för Grönt hbtq-nätverk i Sverige. Trots att Lunds kommunfullmäktige biföll min motion 2012 om att kompetensutbilda all personal i hbtq-bemötande har alliansens åtstramningspolitik motverkat det livsviktiga arbete för att inkludera hbtq-personer och bekämpa heteronormen i skolan, socialtjänsten och äldreomsorgen.

Miljöpartiet i Lund föreslår därför idag nio krisåtgärder i ett hbtq-politiskt program – Ett Lund för alla – som ska sätta hbtq-inkludering, antidiskriminering och normkritik högt upp på Lunds dagordning. Miljöpartiet vill bland annat se en inkluderande skola för alla barn, skapa fler mötesplatser för alla unga och behålla Pride-känslan året runt.

– All kärlek är bra kärlek och alla lundabor ska känna att de kan visa detta öppet och veta att de accepteras, oavsett vem man älskar eller identifierar sig med, säger Joakim Månsson Bengtsson, initiativtagare till Stolt i Lund – Lund Pride och kommunfullmäktigekandidat. Därför ska vi politiker och ledande personal ha kompetens inom normkritik, hbtq och diskrimineringsfrågor så att alla medarbetare vågar komma ut på sin arbetsplats.

Nedan följer Miljöpartiets nio krisåtgärder för att ändra den negativa utvecklingen för hbtq-inkludering under alliansens styre till ett Lund för alla:

1. BEHÅLL PRIDE-KÄNSLAN ÅRET RUNT

Skapa Pride-känsla året runt genom långsiktigt stöd till Stolt i Lund – Lund Pride och en attitydskapande kampanj för ett kärleksfullare Lund.

2. SKAPA FLER MÖTESPLATSER FÖR ALLA UNGA

Skapa fler och bättre mötesplatser för unga hbtq-personer och ökad hbtq-kompetens i kommunens fritidsgårdar.

3. EN INKLUDERANDE SKOLA FÖR ALLA BARN OCH ELEVER

Gör en översyn av läromedlen i skolan för att säkerställa att de är fri från diskriminering och fördomar, satsa på genuspedagoger och hbtq-diplomera Lunds förskolor och skolor.

4. EN ÖPPNARE IDROTTSRÖRELSE

Satsa på en öppnare idrottsrörelse genom riktad fortbildning till idrottsledare i Lunds idrottsföreningar.

5. LITE MER T I (t)ILLVARON

Se över idrottsanläggningar och andra offentliga byggnader ur ett hbtq-perspektiv för att transpersoner på så sätt exempelvis kan byta om i en avskild och trygg miljö.

6. ÖPPEN LIVET UT

Lunds äldreboenden, hemtjänst och gruppboenden för personer med funktionsutmaningar ska ha hbtq-kompetens och särskilda profilboenden ska finnas med fokus på hbtq.

7. EN NORMKRITISK SOCIALTJÄNST

Öka kompetensen kring våld i samkönade relationer och skapa skyddade boenden även för män som utsätts för våld i nära relationer.

8. UTBILDA BESLUTSFATTARNA

Kommunens politiker och ledande personal ska ha kompetens inom normkritik, hbtq och diskrimineringsfrågor.

9. MOTVERKA DISKRIMINERING I ALLA DESS FORMER

Ta fram en handlingsplan mot hat- och hetsbrott, se till att hbtq-kompetens finns på brottsofferjouren och långsiktigt ge stöd till en antidiskrimineringsbyrås arbete i Lund.

Miljöpartiet i Lunds hbtq-politiska program hittar du här: http://www.mp.se/sites/default/files/hbtq_program_mp_lund_0.pdf

RFSL:s kommunundersökning 2014 hittar du här: http://www.rfsl.se/public/rfsl.kommun.2014_slutversion.pdf

FÖR VIDARE INFORMATION

Petter Forkstam, riksdagskandidat för Skåne läns södra och sammankallande för Grönt hbtq-nätverk i Sverige, tel 070-357 58 13