Missledande om biltrafiken i Lund

Missledande om biltrafiken i Lund

I år har kommunala företrädare, både politiker och tjänstemän, hävdat att biltrafiken i Lund minskar. Eller i varje fall att den minskade under år 2012, närmare bestämt med 4 %. Nu senast förs detta påstående fram i ett nyhetsbrev, ”Hållbara Lund”, från Kommunkontoret.

Bra att biltrafiken minskar, eller hur? Javisst om den nu gör det. För det säger trafikräkningarna ingenting alls om.
Så här hänger det ihop. Lunds kommun gör alltså årliga trafikräkningar. Man räknar antalet motorfordon i 69 mätpunkter i det kommunala vägnätet. Förra året gav räkningarna som resultat att antalet bilpassager minskat med 4 procent.

Men för att kunna mäta den totala omfattningen av trafiken i ett geografiskt område under en viss tidsperiod duger inte flödesmätningar. Man måste mäta trafikarbetet, som är lika med antalet bilar multiplicerat med den sträcka varje bil förflyttas under mätperioden, dvs man räknar fordonskilometer.

Att utifrån kommunens flödesräkningar dra slutsatser om biltrafikens omfattning är därför omöjligt. Därför att:

  1. Räkningen görs enbart på det kommunala vägnätet. De statliga vägarna – E22, Dalbyvägen, Södra Sandbyvägen etc – är inte medräknade.
  2. Eftersom räkningen bara gäller flöden vet vi inget om hur långa sträckor de fordon som räknats kör per år. Om det under 2012 något minskade antalet bilar som passerat mätpunkterna kör längre sträckor än tidigare år kan i själva verket trafikarbetet på det kommunala vägnätet ha ökat.

Sammanfattningsvis: För att kunna dra slutsatser om utvecklingen av biltrafiken i Lunds kommun måste trafikarbetet mätas, alltså antalet fordonskilometer på både det kommunala och det statliga vägnätet. Trafikarbetets utveckling på senare år finns det för närvarande inga uppgifter om. När politiker och tjänstemän påstår att biltrafiken i kommunen minskade under 2012 har man inga belägg för detta. Om denna missledande uppgift sprids på grund av okunskap eller i politiskt bestämda syften vill jag inte uttala mig om.

Ulf Nymark

2:e vice ordförande i Miljö- och hälsoutskottet

Relaterade nyheter

Lund, 25 februari 2025

DEBATT: Låsta skolor stoppar inte våld – men förebyggande insatser kan!

Lund, 17 november 2024

Inför miljözon klass 3

Lund, 23 oktober 2024

En budget för klimatet!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter