Nu får Lund en gågata och en sommargågata

Vår stadskärna ska fyllas med liv. Vi vill ha en sommarsäsong som ger utrymme för människor att umgås och ta del av stadsrummet. Under våren kommer Botulfsplatsen att fyllas med liv genom fler aktiviteter. Vi vill också se att Mårtenstorget får ett större fokus.

För att skapa en gemytligare stämning och inramning av torget kommer Västra Mårtensgatan och Vårfrugatan (söder om Botulfsgatan) nu bli gågator, samt nästa år ska Östra Mårtensgatan tillsammans Mårtensgatan (från Laboratoriegatan till Bankgatan) bli Lunds första sommargågata. Platsen är lämplig eftersom det finns restauranger som skulle ha nytta av att kunna ta del av gaturummet, samtidigt som det inte är ett kollektivtrafikstråk.

Utrymmet kommer att fyllas med uteserveringar, grönska och sittplatser. Det här ska bli ett naturligt centrum och stråk för sommaren i Lund. Det är här man ska vilja sitta och dricka en läsk eller bara strosa mellan butikerna och njuta av solen.

Det här blir en del av arbetet med att göra stadskärnan attraktiv och tillsammans med fler evenemang kan vi locka fler människor hit.