Klimat och transporter – fördjupning

Klimat och transporter

Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Lunds kommunstyrelse har erkänt att det råder ett globalt klimatnödläge. Men det räcker inte med fina ord – det krävs handling!

För att utsläppen ska minska i den takt som krävs behövs insatser från alla delar av samhället. Klimatet måste beaktas i alla beslut kommunen fattar.  Lunds kommun har särskilt goda förutsättningar att gå före. Vår vision är att Lund ska bli världens klimatsmartaste kommun!

Klimatsmart​ ​transportsystem

För att​ klimatanpassa​ transportsystemet behövs​ ​​en​ övergång​ ​till​ elfordon och biodrivmedel, liksom kraftigt minskad biltrafik​​.​​ ​Vi​ ​vill minska behovet​ av​ bilresor.​ ​Detta​​ ​gör​ ​vi​ ​genom​ ​att​ ​erbjuda​ ​snabba ​​och​ komfortabla​ möjligheter till​ förflyttning​ med​ kollektivtrafikförbindelser​ ​samt​ säker och​​ bekväm​ ​cykling. Trafikplaneringen​ ​måste​ ​skifta​ ​fokus​ ​från​ ​att​ vara​ ​prognosstyrd​ till att​ vara​ målstyrd​ och​ därmed utgå​ från​ de​ trafikslag​ som​ ​minskar ​oljeberoende, ​​trängsel ​samt förbättrar​​ hälsa.​ En hållbar stadsutveckling förutsätter också att vi har färre lastbilar för varudistribution i Lunds stadskärna, vilket kan lösas genom en samlastningscentral varifrån varorna hämtas med elbilar eller lastcyklar in till centrum.

I de östra kommundelarna kan det många gånger vara svårt att klara nödvändiga transporter utan att använda personbil. Miljöpartiet vill att kommunen ska underlätta hållbart resande. Därför vill vi inrätta så kallade mobilitetshubbar i de östra tätorterna. En mobilitetshubb är en plats där det finns olika möjligheter för resor. Där ska finnas möjligheter att parkera cykel eller bil på ett säkert och bekvämt sätt. Där ska finnas möjligheter att ladda sitt fordon och där ska finnas busshållplats. I mobilitetshubben bör också finnas tankställe för biogas, bil- eller cykelpool och möjligheter att lämna och sopsortera hushållsavfall.

Cykling​ ​

Vi vill att cykeln ges prioritet i planeringen. Cykelvägnätet i Lund måste uppgraderas ordentligt. Vi vill bland annat öka trafiksäkerheten genom att företeelsen ”gång- och cykelbana” mönstras ut. Gångtrafik ska separeras från cykeltrafik genom fysiskt åtskiljande. Cykelbanor måste breddas och utformas för att möjliggöra säker och komfortabel framkomst för alla typer av cyklar. Fotgängare ska färdas på trottoarer och särskilda gångbanor, cyklister på cykelbanor. Nya cykelbanor ska anläggas för att ge hela Lunds kommun ett sammanhängande cykelvägnät. Säker cykeltrafik kräver också att cykeltrafiken prioriteras vid snöröjning. Vi vill också införa cykelgator, där cykeln har prioritet framför motorfordon.

Längs cykelvägar utanför tätorterna vill vi etablera läplanteringar. Läplantering dämpar blåsten, samtidigt som det gynnar den biologiska mångfalden. Miljöpartiet vill att läplantering längs cykelvägen mellan Lund och Dalby ges hög prioritet. Vidare arbetar vi för att det nord-sydliga cykelstråket ska byggas klart, så att det går hela vägen från Mejeriet till Allhelgonakyrkan.

Vi vill även bygga klart snabbcykelvägen mellan Malmö och Lund. Vi vill också utreda och inleda planeringen av snabbcykelvägar på andra sträckor.

Fram​ ​för​ ​kollektivtrafik

Äntligen har Lund fått sin första spårvägsetapp​ ​och​ ​vi​ ​vill​ ​att​ ​Lunds kommun prioriterar​ planeringen​ för​ ytterligare​ ​etapper​ ​av spårväg och att detta tydligt ska fastställas i översiktsplanen och andra styrdokument.​ I​ kommunens​ ​dialog ​​med ​​Region​ Skåne​ ​​och Skånetrafiken, som​ har​ ansvaret​ för​ ​kollektivtrafiken, vill​ ​vi​ ​också verka för​ ​​att​ ​kollektivtrafiken​ ​i​ ​hela Lunds kommun,​ såväl​ i Lund som i övriga tätorter och på landsbygden,​ förbättras.​ ​Vi vill också att taxorna i kollektivtrafiken sänks. Miljöpartiet är också positiva till höghastighetsjärnväg. Det skulle förbättra förutsättningarna för hållbara transporter till och från Lund.

I​ stadsmiljön​ är​ det​ bäst​ om​ bussarna​ ​går ​​på el,​ ​vilket​​ ​minskar​ buller​​ ​och utsläpp.​ ​På​ ​landsbygden​ ​är​ ​däremot biogas,​ som​ bland​​ annat​ produceras​ av​ ​vårt matavfall,​ fortsatt​ ​det​ ​bästa​ ​alternativet.​ ​Miljöpartiet vill göra om utvalda körfält till busskörfält för att förbättra busstrafikens framkomlighet och prioritet. Vi vill stoppa utbyggnaden av​ E22:an​. ​​I​ ​syfte​ att​​ ​minska klimatpåverkan och​ motverka​ olycksrisken​ bör​ kommunen​ verka​​ ​för​ ​att​ Trafikverket​​ ​sänker maxhastigheten på​ ​E22:an​ ​​till​ ​90​ ​km/h​ ​för​ ​alla​ ​fordon. Vi är positiva till överdäckning av E22:an på sikt, men ser inte att det i nuläget finns de ekonomiska förutsättningarna för det.

Hållbara drivmedel

Lunds kommun bör ta ett större ansvar för att säkra tillgång och tillgänglighet till hållbara drivmedel för fordon. Miljöpartiet vill att kommunen aktivt ska medverka till att utbudet av biogas ökar. Att öka utsorteringen av matavfall är därför en nödvändighet. Det kan åstadkommas bland annat genom riktade kampanjer, att alla hushåll får tillgång till en fastighetsnära avfallsinlämning och att det alltid ska vara lätt att sortera rätt. Kraftringen bör få i uppdrag att bidra till att efterfrågan på laddstolpar och biogas tillgodoses i ägarkommunerna.

Lagra koldioxid

Kraftfulla åtgärder för att dra ner på förbränning av fossila bränslen måste kombineras med åtgärder för att öka upptaget av kol. De stora potentiella kolsänkorna i kommunen är jordbruk och skogsbruk. I ett första steg bör kommunen göra en inventering av vilken potential som finns och vilka åtgärder som bör vidtas för att åstadkomma ökad kolinlagring.

Lunds kommun har en trädplan som behöver uppdateras och förses med ett mål om en systematisk ökning av antalet träd i bebyggda områden. Detta för att fylla syftet med att öka kolupptaget och samtidigt minska risken för översvämning i samband med skyfall och långvarigt regn. Miljöpartiet vill också att Kraftringen ska arbeta aktivt med bio-CCS, det vill säga att avskilja och lagra koldioxid från biobränslen.

Samverkan för minskade utsläpp

I Lunds kommun finns det många aktörer som arbetar för att minska utsläppen. Miljöpartiet menar att kommunen bör samarbeta närmare med dessa aktörer för att gemensamt kunna arbeta för att nå klimatmålen.

Vi vill verka för att Lunds kommun etablerar ett samarbete med universitet, större företag och verksamheter i kommunen för att samordna gemensamma utfästelser med avsikt att i aktiv handling ta ansvar för minskad klimatpåverkan. Detta samarbete utgör en arena för erfarenhetsutbyte och inspiration för de samverkande parterna.

Lunds kommun var först i Sverige att inrätta ett lokalt klimatpolitiskt råd. Rådet, som utgörs av en rad experter från olika vetenskaper på Lunds universitet och SLU Alnarp, granskar kommunens klimatarbete för minskad klimatpåverkan och klimatanpassning och föreslår förbättringar som ska bidra till att kommunen når sina klimatmål. Vi kräver att kommunen ökar samarbetet med rådet och att kommunen skyndsamt genomför det klimatpolitiska rådets förslag.

Jordbruket är den näst största utsläpparen i kommunen, efter transportsektorn. Med tanke på att Lund har mycket jordbruksmark och både har ett universitet i kommunen och ett lantbruksuniversitet i grannkommunen skulle Lund kunna ha en särskilt viktig roll för att visa vilka åtgärder som kan leda till ett klimateffektivt jordbruk.

Vi måste som samhälle hantera klimatkrisen tillsammans. Därför vill vi att Lunds kommun ska engagera medborgarna i klimatarbetet. En viktig del av detta är att kommunicera utgångsläget, målen, åtgärder och utmaningar på ett transparent sätt. Kommunen bör också ha som mål att engagera och motivera alla som bor och verkar i Lunds kommun att agera för en hållbar utveckling.

Stoppa fossila investeringar

Om vi ska nå klimatmålen måste vi investera i klimatsmarta lösningar och sluta investera i sådant som gör det svårare att nå klimatmålen. Därför vill att Lunds kommun helt ska sluta investera i nya bilvägar och trafikplatser.

Vi vill stoppa utbyggnaden av E22:an. I syfte att minska klimatpåverkan och motverka olycksrisken bör kommunen verka för att Trafikverket sänker maxhastigheten på E22:an till 90 km/h för alla fordon. Vi är positiva till överdäckning av E22:an på sikt, men ser att det i nuläget inte finns de ekonomiska förutsättningarna.

Texten är tagen från vårt lokala partiprogram.

Nyheter på Klimat och transporter (Lund)