Vår vision: En grön, jämlik och hållbar kommun

Vårt samhälle står inför en radikal omställning. Klimatkrisen är inte längre ett framtida hot, vi befinner oss mitt i den. Ju längre vi väntar med att ställa om, desto större blir smällen. Därför måste klimatomställningen ske nu, under 2020-talet.

Miljöpartiets tre solidariteter har aldrig varit så viktiga som idag:

• solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet
  • solidaritet med kommande generationer
  • solidaritet med världens alla människor

Vi vill vara en röst för dem som inte kan göra sina röster hörda. De tre solidariteterna är ett uttryck för den gröna politikens gränslösa solidaritet. Politikens ansvar sträcker sig inte bara till människors välbefinnande, utan hela det ekologiska systemet. Politikens ansvar sträcker sig inte bara till de som lever här och nu, utan även kommande generationer. Politikens ansvar sträcker sig inte bara till dem som lever inom Sveriges gränser, utan alla världens människor.

Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Klimatkrisen är den största utmaningen mänskligheten har mött. Vid varje beslut och i varje förhandlingsrum måste klimatet prioriteras.

De som föds idag, och de som föds om 100 år, ska ha en planet att leva på. Lund ska vara klimatneutralt 2030. Lund har goda förutsättningar att möta framtidens utmaningar. Miljöpartiets vision är ett Lund där det är självklart att välja en hållbar livsstil. Alla barn har rätt till en trygg uppväxt där de kan förverkliga sina drömmar. En kommun där barn är prioriterade framför bilar, där vi bygger ut kollektivtrafik, gång- och cykelvägar, inte fler motorvägsfiler och infartsvägar. Ett Lund där vi investerar i hållbara energikällor och serverar ekologisk mat på skolor och äldreboenden. En stad som förtätas istället för att bygga på världens bästa åkermark. Vårt Lund är en grön och med- mänsklig stad att leva, arbeta, studera och trivas i.

Ett hållbart samhälle är ett jämlikt samhälle. I vårt samhälle, och så även i Lund, ser vi fortfarande att människor har olika livsvillkor. Ojämlikheten påverkar många delar av vårt samhälle, bland annat arbetsmarknaden och bostadsmarknaden, men också människors fritid. Därför måste vi inom alla politikområden arbeta för att göra samhället jämlikt.

Miljöpartiet vill skapa ett samhälle som präglas av mångfald. Vi vill bryta ner alla diskriminerande och ohållbara maktstrukturer i samhället. Varje människa har rätt att vara och växa till den individ som hen vill vara. Vi är övertygade om att olikheter berikar och att mångfald, jämlikhet och jämställdhet är grunden för ett rättvist samhälle. Tillsammans kan vi skapa framtidstro och livskvalitet.

Vi vill att alla människor ska ha makt över sina liv och inflytande över sin omgivning. I de stora samhällsomställningar som vi nu står inför är detta särskilt viktigt. Medborgarna måste ges bättre förutsättningar att påverka samhället. Vi tror på en verkligt lokal demokrati där alla är med och formar utvecklingen i Lunds kommun. Alla ska kunna forma sin framtid efter sina drömmar. För att det ska vara möjligt måste alla typer av orättvisor bekämpas. Vi vill också ge människor mer makt över sina egna liv: över sin vardag, sin tid och sin framtid.

Klimatkrisen är akut. Det krävs en radikal politik för att minska utsläppen. Miljöpartiet står upp för det ekologiska systemet, kommande generationer och världens alla människor. Vi vill bygga ett hållbart samhälle.

Nyheter på Vår politik (Lund)