Pressmeddelande: Miljöpartiet kommer att ingå i Malmös nya politiska styre

Miljöpartiet i Malmös medlemmar röstade på måndagskvällen ja till att partiet ska ingå i Malmös nya politiska styre. De röstade även för att partiets två kommunalråd ska bli Stefana Hoti och Janne Grönholm.

På måndagskvällens medlemsmöte tog Miljöpartiet i Malmös medlemmar ställning för att partiet ska ingå i stadens politiska styre tillsammans med Socialdemokraterna och Liberalerna.

– Jag är väldigt glad över att våra medlemmar enhälligt har ställt sig bakom att Miljöpartiet i Malmö kommer ingå i Malmös politiska styre. Det är en styrka att vi tillsammans är helt överens om att Malmö blir bättre när ett grönt parti är med och styr, säger Bassem Nasr, ordförande Miljöpartiet i Malmö.

Under mötet utsåg medlemmarna även partiets två kommunalråd. Till kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad utsågs Stefana Hoti (MP), partiföreträdare och ledamot i bland annat kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Till kommunalråd med ansvar för kultur och fritid utsågs Janne Grönholm (MP), ledamot i bland annat kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen.

– Det är med stor glädje och stolthet jag tackar våra medlemmar för förtroendet att nomineras till stadsbyggnadskommunalråd och att ingå i stadens ledning. Vi står inför flera utmaningar: klimat- och miljökrisen, tuffa ekonomiska tider och ökade kränkningar mot mänskliga rättigheter. Just då behövs det stabilitet, någon som värnar om klimatet, miljön och de mest utsatta. Det kommer att vara vi i varje rum där vi påverkar beslut, säger Stefana Hoti.

– Jag vill rikta ett djupt tack till Miljöpartiet i Malmös medlemmar för privilegiet att nomineras till kultur- och fritidskommunalråd. Malmö ska vara en progressiv kulturstad, som vågar tänka nytt. Utifrån min bakgrund som socialpolitiker vet jag att kultur- och fritidsaktiviteter är otroligt viktiga för att barn och unga ska få fina upplevelser och bättre uppväxtvillkor, säger Janne Grönholm.