Demokrati & mänskliga rättigheter

Alla beslut som tas i den kommunala organisationen skall beakta mångfald, integration och mänskliga rättigheter. Miljöpartiet vill också verka för att dialogen med medborgarna utökas.

Alla beslut som tas i den kommunala organisationen skall beakta mångfald, integration och mänskliga rättigheter. Miljöpartiet vill också verka för att dialogen med medborgarna förstärks. Vi är övertygade om att alla vinner på jämlikhet, jämställdhet och mångfald. Forskning visar att människor har bättre hälsa och att sociala problem är färre i jämlika samhällen. Kunskapen om genusperspektiv och HBTQ-frågor ska höjas.

Trygghet och välfungerande välfärd ger förutsättningar för individuell frihet och livskvalitet. Samhället är någonting som vi skapar tillsammans. Tilliten minskar där orättvisorna växer. Polarisering och växande skillnader i staden ska motverkas. Vi vill att alla Mölndalsbor ska känna framtidstro, trygghet och ha möjlighet till en god hälsa. Rasism och främlingsfientlighet ska aktivt motarbetas, så även hedersrelaterat våld och förtryck.

Nyheter på Demokrati