Grön samhällsbyggnad

Vi vill verka för en utökad medborgardialog kring utformningen av vårt gemensamma stadsrum med fokus på hållbarhet, estetik och funktion. Vi vill arbeta för en grönare stad, urbana ekosystemtjänster och hälsosamma utemiljöer.

Miljöpartiet vill

Mölndal fortsätter att växa. Att fler väljer att bosätta sig i Mölndal är positivt, men ställer samtidigt krav på nya lösningar och nya grepp för att skapa en hållbar, öppen och tillgänglig stad. Alla människor ska kunna ta del av staden och dess utbud. Vi vill verka för en utökad medborgardialog kring utformningen av vårt gemensamma stadsrum, med fokus på hållbarhet, estetik och funktion.

Miljöpartiet vill arbeta för en grönare stad, urbana ekosystemtjänster och hälsosamma utemiljöer. Det är därför viktigt att förmågan att ta hand om om stora regnmängder, dämpa buller, rena luft och inte minst bidra till folkhälsa måste stärkas. Mölndal behöver utveckla ett kretsloppstänkande inom all stadsplanering. Vi vill ha en bättre hantering av dagvattnet och en plan för hur bräddning av avloppsvatten helt ska tas bort. Vi vill minska avfallet och underlätta återvinning.

Den försämrade strandskyddslagen ger kommunerna stort inflytande över vilka områden som ska bebyggas. Vi vill ha stränder som är öppna för alla – nu och iframtiden.

Miljöpartiet vill ha en stadsplanering som gynnar hållbart resande. Vi behöver minska biltrafiken och i högre grad stimulera till resande med kollektivtrafik, cykel och gång. Miljöpartiet vill förbättra kollektivtrafiknätet; det måste vara både enkelt och billigt att resa kollektivt. Busslinjer med separata filer ger snabb och tillförlitlig kollektivtrafik.

Vi vill att det ska vara säkert och smidigt att cykla i staden och vill verka för att en högre andel av stadens investeringsmedel går till att bygga ut cykelvägar i hela kommunen. Vi vill att ett hyrcykelsystem liknande “Styr och ställ” etableras i Mölndal.

För att minska buller, förbättra luftkvalitén och skapa fler ytor i staden vill vi se övermöjligheten att överdäcka E6. För att främja ett jämlikt samhälle vill Miljöpartiet verka för att bostäder byggs med en jämn fördelning av hyresrätter, bostadsrätter och äganderätter. Miljöpartiet vill ställa krav på att nybyggnation inom kommunen ska ha de mest resurssnåla och hållbara lösningarna.

Nyheter på Grön samhällsbyggnad