Vi vill stödja fri kulturverksamhet, nyskapande och olika konstnärliga
uttryck. Vi vill se fler offentliga rum och mötesplatser för kulturen. Det handlar om att lättare få tillgång till lokaler, platser och scener i hela kommunen för att skapa och utöva kultur. Vi vill arbeta för att biblioteken utvecklas och utvidgas.

Miljöpartiet vill

Miljöpartiet i Mölndal vill att staden ska ha ett blomstrande och levande kulturliv. Vi vill att det ska finnas förutsättningar till ett kulturellt Mölndal som genomsyras av mångfald. Vi vill stödja fri kulturverksamhet, nyskapande och olika konstnärliga uttryck. Vi vill se fler offentliga rum och mötesplatser för kulturen. Det handlar om att lättare få tillgång till lokaler, platser och scener i hela kommunen för att skapa och utöva kultur.

För barn är tillgången till kultur viktig för deras lärande och kreativa utveckling.Vi vill arbeta för att biblioteken utvecklas och utvidgas. Mölndals Stadsmuseum, Stadsarkiv och Föreningsarkivet är viktiga verksamheter som bland annat rör kommunens historiska arv. Vårt kulturarv är värdefullt och behöver synliggöras mer. Vi måste vårda våra kulturhistoriska byggnader och vårt gemensamma minne.

Mölndal ska vara är en bra stad för fritidsaktiviteter. Vi vill att vårt Mölndal ger alla barn och ungdomar samma möjligheter att aktivera sig på sin fritid. Vi vill se en jämställd fördelning av det kommunala föreningsstödet – både flickor och pojkar ska ha samma möjligheter till en aktiv fritid.

Lindomes och Kållereds bibliotek är viktiga samlingsplatser, dessa vill vi behålla och utveckla. Det skall finnas goda möjligheter till vardagsmotion, rekreation och idrott i Mölndal, Kållered och Lindome genom grönområden, idrottsplatser, idrottshallar och utegym.Det är viktigt att avsätta områden i kommunen som är tysta miljöer.

Nyheter på Kultur