Näringsliv, arbete och integration

Små och medelstora företag är viktiga aktörer i vårt samhälle. En god samverkan mellan Mölndals kommun och dess näringsliv stärker den lokala ekonomin och gynnar en socialt hållbar utveckling. Vi vill se fler samarbeten med näringslivet där de och stadens olika kompetenser stärker Mölndal.

Miljöpartiet vill

Små och medelstora företag är viktiga aktörer i vårt samhälle. En god samverkan mellan Mölndals kommun och dess näringsliv stärker den lokala ekonomin och gynnar en socialt hållbar utveckling. Vi vill se fler samarbeten med näringslivet där de och stadens olika kompetenser förstärker Mölndal.

Mölndals näringslivspolicy ska präglas av den gröna omställningen. Vi vill främja etableringen av nya företag som har hållbarhet på agendan. Samtidigt som vi har arbetslöshet saknas det också personal inom många yrkesgrupper. Alla ska kunna försörja sig på egen hand.

Nyanländas kompetens ska tillvaratas för att möjliggöra snabb etablering. Insatser handlar om att både ställa krav och ge stöd som leder till inkludering i samhället. Särskilt nyanlända kvinnor kommer senare in på arbetsmarknaden, det är extra viktigt att uppmärksamma denna grupp och de förutsättningar som behövs. Språkcaféerna är viktiga delar, både som mötesplatser och för att öka språkkunskaper. Språkcaféerna behöver permanentas och utvecklas vidare.

Mölndal har idag en befolkning som består av människor från många olika länder. Det är vanligt att invandrare glömmer svenskan på ålderns höst och istället går tillbaka till att tala sitt modersmål. För att ge en god omsorg vill vi sträva efter att alla kan använda sitt modersmål. Kopplingen till djur och natur höjer också livskvalitén, där det är möjligt vill vi ha djur på boenden.

Vi vill att nyanlända unga i introduktionsprogram ska erbjudas feriejobb.Socialt företagande är en väg in på arbetsmarknaden för många som idag står utanför. Vi vill se fler sociala företag i Mölndal och att staden har ett nära samarbete med dem. Vi vill öka möjligheterna för personer med olika funktionshinder att få arbete.

Miljöpartiet i Mölndal anser att goda arbetsförhållanden och anställningstrygghet för personalen är en grundförutsättning för att säkra en god kvalitet. Ökad delaktighet och att ha inflytande på arbetsplatsen är viktigt för att kunna ta tillvara idéer och utveckla verksamheten. Att uppmuntra intraprenader och personalkooperativ är två vägar att gå.

Mölndals stad ska också aktivt erbjuda nya karriärvägar till sin personal för att behålla en god kompetens i staden. Alla anställda ska ges möjlighet att välja tjänstgöringsgrad och kunna påverka sitt arbetsschema. Arbetstidsfrågan är central och vi vill prova andra arbetstidsmodeller som styr mot ett hållbart arbetsliv.

Vi vill på olika sätt uppmuntra hållbara resor till och under arbetet för stadens anställda, t ex genom att erbjuda förmånscyklar och användandet av resfria möten.

Nyheter på Näringsliv