Dags att växla upp jämställdhetsarbetet

Replik på Robert Beronius (L) debattartikel Dags att växla upp jämställdhetsarbetet.

Kommunen bör ansluta sig till ”den nya europeiska deklarationen för jämställdhet” som tagits fram av Council of European Municipalities and Regions (CEMR), skriver Robert Beronius (L) på internationella kvinnodagen. Det kan ju tolkas som att vi inte alls är anslutna, men deklarationen undertecknades av Norrtälje kommun redan år 2017. Kanske avser han ett formellt ställningstagande till de nio nya artiklar som infördes vid uppdateringen av deklarationen 2022 och som vår kommun, liksom övriga deltagande kommuner, nu erbjuds att ställa oss bakom. De nya artiklarna tar exempelvis tar upp relevanta jämställdhetsutmaningar till följd av utvecklingen inom den digitala världen, och kommer säkert inte stöta på några hinder i fullmäktige.

Robert påpekar även att arbetet inte får stanna vid vackra ord, och vill därför att den tidigare handlingsplanen för kommunens arbete för jämställdhet uppdateras. Dessvärre är vackra ord just vad den tidigare handlingsplanen blev. I den fanns många viktiga åtgärder, inte minst inom barn- och skolnämndens ansvarsområde, som borde genomförts och löpande redovisats i kommunens årsredovisningar. ”CEMR” har inte förekommit i kommunens årsredovisningar sedan notisen 2018 om att deklarationen antagits. Letar man efter ordet jämställdhet ekar det nästan lika tomt. Att kommunen undertecknade deklarationen 2017 innebar ett löfte att genomföra vissa åtaganden enligt deklarationen, men i själva verket har kommunens övergripande strategiska jämställdhetsarbete i princip dött ut, med undantag för insatser inom exempelvis våld i nära relationer. Den samordnande och sakkunniga tjänsten Jämställhetsstrateg drogs in och ingen har vare sig tagit ledarskap för eller följt upp åtgärderna som slogs fast i handlingsplanen. Vi ser fram emot nya tag i arbete för ökad jämställdhet.

Milla Rydstrand, gruppledare (MP)

Andreas Hagstedt, gruppledare (MP)

Ulrika Falk, oppositionsråd (S)

Per Lodenius, oppositionsråd (C)