Ge alla barn möjlighet att gå i kulturskola

Debatt
Ge alla
barn
möjlighet att gå i kulturskola

Det sägs att ”det bor en konstnär i varje människa”. Är det sant? Javisst, men det betyder inte att alla är konstnärligt begåvade. Det betyder att det finns en kreativ potential i alla – som går att utveckla om man får möjlighet att öva. Vi märker det tydligt hos barnen. Om de får öva och pröva sina konstnärliga förmågor skapas ofta en självtillit, som verkar vidare långt in i vuxenlivet.

Förutom den personliga glädjen, ger konstnärligt övande också sociala förmågor. I körsång, musik, dans och teater gäller det att lyssna på andra, samtidigt som jag själv är beredd med min stämma, min insats eller min replik.  Allt handlar om en inlevelseförmåga för att göra ”rätt insats vid rätt tillfälle”. En svår konst. Så uppstår undan för undan ett samspel, där helheten blir större än delarna. Om kreativa förmågor får utvecklas redan i barnaåren, blir de senare till en social kraft, till något som vår samtid så väl behöver.

Kulturskolan i Norrtälje kommun håller hög kvalitet och vi ska vara stolta över det som barnen får del av. Det gäller både den kommunala Roslagens Kulturskola och den fristående Kulturskolan i Rimbo. Men de båda kan idag inte ta emot alla barn som vill gå där. I Rimboområdet står 43 barn på kö och det finns anledning att tro att Roslagens kulturskola, som är mer än tre gånger så stor, har ännu fler barn som inte får någon plats.

Över hundra barn vill alltså börja, men får inte möjlighet. Det är bedrövligt. Och ännu värre: Det finns anledning att tro att de barn som bäst skulle behöva konstnärligt övande är just de som inte får plats. Och vi ska inte tro att kultur och kreativitet är någon biprodukt som kommer utöver det vi kallar ”nyttigt”. Kulturutövande är istället det som skapar värde och mening i livet.  Det är ett kitt som förbinder människor med varandra och håller ihop ett samhälle. Det ser vi särskilt tydligt i svåra tider.

Hur löser vi då problemet? Svaret är pinsamt enkelt. Båda kulturskolorna menar att om de hade ytterligare någon lärartjänst skulle kön kunna minimeras. Långa resor, svagt intresserade föräldrar, skral ekonomi är sådana hinder som går att överbrygga – om man vill. I det läget väljer istället den styrande alliansen att höja terminsavgiften, trots att man vet att barn till högutbildade föräldrar deltar i högre utsträckning än barn till lågutbildade. Är det en medveten politik eller bara dålig fingertoppskänsla?

1842 beslutade riksdagen att införa rätten till allmän skola, för att motverka ett ekonomiskt klassamhälle. Idag måste frågan ställas: Håller vi på att få ett kulturellt klassamhälle? Ansvaret vilar helt på den kommunala politiska viljan. Det absurda är att det inte ens är någon stor kommunal uppoffring att bekosta några lärartjänster och att sänka terminskostnaden.

Har vår kommun år 2022 verkligen inte råd att låta alla barn få gå i kulturskola? Eller ska vi kanske vända på frågan: Har vi råd att låta några barn hamna utanför?

Mats Wilzén (MP)
Ledamot i kultur- och fritidsnämnden och dess utskott.
Artikeln finns också publicerad på Norrtelje Tidning