Debatt
Replik: MP: Ge vindkraft en chans

Ge vindkraft en chans

Björn Holmström avfärdar vindkraft som olönsamt och miljöskadlig, och förespråkar fossileldade kraftverk, även en utbyggnad av dessa, för att snabbt lösa den nuvarande energikrisen. Liknande rop hörs även från annat håll, och regeringspartierna är överens om att vindkraft inte ska stödjas, utan att det är ny kärnkraft som gäller.
Vi förstår inte riktigt varför man nödvändigtvis ska kämpa mot vissa former av elproduktion – borde inte alla möjligheter tas till vara när vi nu måste lösa energikrisen? Framförallt är detta inte en fråga om bara en kortsiktig lösning, annars står vi med samma problem snart igen eftersom efterfrågan på el kommer att öka mycket i en snar framtid, inte minst eftersom svensk industri behöver mer el.

Som vi alla vet är livet sällan svart eller vitt, gott eller ont. Varför helt utesluta det ena och förespråka det andra när vi inte vet hur den framtida utvecklingen, inte minst den tekniska, ser ut? Vi är förhoppningsvis för kloka för att lägga alla ägg i en enda korg.

Men långsiktiga lösningar borde vi ha, både för att garantera tillräcklig planerbarhet och stabilitet i systemen, och samtidigt värna miljön. Just här är resonemangen om att vindkraft ska vara miljöovänlig mot satsningen på nya fossila kraftverk, eller ny kärnkraft, särskild konstigt: Vi måste sluta värma upp världen med ännu mera koldioxid som kommer ur fossila energikällor – och angående kärnkraft bör alla inte glömma bort att dessa generera radioaktiv avfall, som faktiskt kommer ligger i vår egen region och skräpar miljontals år i framtiden.

Vindkraft är både gratis och fossilfri. Låt oss utveckla tekniken för att ta tillvara på denna energikälla. Foto: Pixabay

Det är sant att investeringar kostar pengar, och det är mycket sant angående vindkraft att vi behöver investera i att föra fram det genererade el. Men detsamma gäller faktiskt för alla kraftslag eftersom elöverföringen inom landet fungerar dåligt i nuläget, vilket vi alla har märkt. Vi behöver även lagra energin på ett bättre sätt än nu.
Men vi kan inte strypa forskning och utveckling av dessa så viktiga områden genom att avvisa den nu investeringsintresserade industrin som är redo att ta sig an uppgifterna, bara de får långsiktighet för sina planer. Vi bör gå framåt och värna miljön för våra barn och barnbarns skull – så att alla kan även i fortsättningen njuta av årstidernas växlingar.

Har ni även lagt märke till att vi plötsligen förbrukar mindre energi på sistone? Det går – vi kan hjälpa till att lösa energikrisen, många har hittat sätt att spara på energin på ett sätt som inte ens diskuterades för några månader sedan. Så vi tror på att även tekniken kommer att utvecklas på sätt som vi inte vet så mycket i dagsläget ännu, men vi bör ge den en chans. Vi måste tänka långsiktig – inte bara värna den ostörda vyn över vågornas rörelse och den obrutna horisonten. Ge vindkraft en chans – själva vinden kommer gratis och ger inga utsläpp!

Maria Kahlert, Anja Lundin, Karin Persson och Ulf Rosengren, MP Norrtälje

LÄS MER: Ny vindkraft sänker elkostnaden med 650 miljoner i Norrtälje