Regeringen svänger om vind- och solkraft

”Vindkraft och solkraft är lösningen” säger finansminister Svantesson. ”Vi behöver mer vindkraft” säger energiminister Busch. Det är sant, jag lovar, det är inte 1 april än.

Oj vad hånade Miljöpartiet med flera har blivit när vi har hävdat precis detta. Både Kjell Jansson, M (minns ni honom?) och Ebba Busch, KD, har förklenande pratat om ”stålskelett” när vi andra har framhållit vindkraft som ett effektivt och klimatvänligt alternativ. Nu är det plötsligt räddningen. Å ena sidan blir man glad över att regeringen börjar driva politiken i miljöpartistisk riktning. Men går det att lita på Högerpartierna? Nu är det upp till bevis. Underlätta de planer som finns. Och inte minst – se till att det finns kablar att koppla till. Stimulera utbyggnad om det behövs. Tidigare ville regeringen inte stimulera enskilda energislag. Men då kom de på att då skulle inte någon kärnkraft byggas. Då var det plötsligt ok med statliga subventioner/garantier. Då måste det rimligtvis även gälla vindkraft – om det behövs.

På EU-nivå har EU-kommissionen kommit med sitt förslag ”Fit for 55”, det vill säga att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990. Regeringen har ställt sig bakom förslaget, men det motarbetas av SD i EU-parlamentet. Det är åt rätt håll, men det räcker inte. En av de mer betydelsefulla åtgärderna initierades av den tidigare EU-parlamentarikern Isabella Lövin, MP. Det handlade om att reformera systemet med utsläppsrätter, det vill säga det måste ”kosta mer att skita ner”. Hon konstaterade att ”priset per ton utsläppt koldioxid har gott från vad en kaffe latte kostar till att nu ligga på ett par hundra kronor. Kolkraftverk läggs ned i Europa i dag, det är väldigt betydelsefullt.” Men systemet måste vässas ytterligare. Jakop Dalunde, MP-representant i EU-parlamentet och ansvarig i den gröna gruppen för den kommande revideringen säger: ”Jag kommer att kämpa för att kraftigt höja priset på utsläpp i Europa. På kort sikt vill jag se en fördubbling av priset för att det fossila på allvar ska fasas ut. Då måste det också vara slut på fossilindustrins gräddfiler.”

Det är uppenbart att MP behövs i EU-parlamentet. Och det är roligt att regeringen börjar driva Miljöparti-politik, även om det knappas är trovärdigt på sikt. Bättre att lita på originalet!

Till slut: hur är det då på kommunal nivå? Jag får intryck av att Högern i Norrtälje är mot all vindkraft (det vill säga de är inte emot vindkraft, bara den inte finns i Norrtälje). Eller har jag fattat fel? I så fall, varför tar inte Högern några initiativ i frågan? Det handlar om vår framtid.

Debattartikeln finns också att läsa på Norrteljetidning.se

Bo Blideman, Miljöpartiet