Stöd svenskt försvar genom att stödja Ukraina

Nyligen anlände ännu ett fartyg fulltankat med rysk fossilgas till Nynäshamn. Svenska pengar fortsätter att finansiera Rysslands brutala anfallskrig mot Ukraina. Det kan tyckes vara en märklig form av bojkott! Hur kan regeringen låta detta fortgå?

”Det kan bli krig i Sverige” sa civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin. Men det ÄR krig i Ukraina. Det är både moraliskt rätt och vår plikt att stödja Ukraina. Samtidigt är det sannolikt den bästa möjligheten att minska risken för framtida hot mot Sverige, det vill säga att hjälpa till att försvara Ukraina är samtidigt ett sätt att försvara Sverige.

Carl-Oskar Bohlin har förkastat Miljöpartiets förslag att sluta köpa fossil energi från Ryssland med motiveringen att han ”inte ville bidra till att legitimera Miljöpartiets politik”. Vill man försöka skapa enighet, kan man inte argumentera på det sättet. Ebba Busch menade dock att ”varje köp är blodspengar till Putins krigskassa”. Bra tänkt! Samtidigt ville hon inte ta något ansvar eftersom hon menade att det var en fråga för EU att hantera.

Nu har EU enats om en reform som förenklar för medlemsländer att förbjuda import av rysk och belarusisk fossilgas av säkerhetsskäl. Finland har tagit till vara på möjligheten. Varför agerar inte den svenska regeringen på samma sätt i solidaritet med Ukraina?

Miljöpartiet har i decennier varnat för riskerna med att vara beroende av fossil energi från skurkstater, dels för klimatets skull, dels för försörjningstryggheten och säkerheten. Regeringen fördjupar nu istället Sveriges behov av fossil energi. Regeringens klimatpolitik saknar helt trovärdighet.

Även på lokal nivå kan Norrtälje kommun bidra genom exempelvis sätta upp många platser för laddning av elbilar och initiera samarbete med fordonsindustrin och Hamnbolaget för att utveckla möjligheten att tanka vätgas i Norrtälje.

Vi kräver:

• Stoppa importen av rysk fossilgas omedelbart

• Utveckla lokala energilösningar för att minska fossilberoendet.

Miljöpartiet i Norrtälje genom ordförande Karin Persson

Debattartikel finns också att läsa på norrteljetidning.se