Vi kan fortfarande rädda Östersjön

För 50 år sedan var det den första internationella miljökonferensen i Sverige. Efter det togs det krafttag mot miljögifter i haven som exempelvis DDT.  Nu behöver vi ta krafttag för att rädda Östersjön igen.

I dag har vi snart mer plast än fisk i haven. Det beror både på att plastskräpet ökar och att fiskebeståndet minskar. Fertila kvinnor ska inte äta fisk från Östersjön eftersom den innehåller miljögifter som PCB, dioxiner och kvicksilver. Trålare tar upp mängder av fisk för att producera djurfoder. Om du förr kunde ta med kastspöet ner till havet och plocka upp en gädda eller två till middag, får du i dag vara glad om du ens får upp en mört.

Allt detta är inte roliga fakta. Det är något man helst vill förtränga och inte låtsas om. Men för att vi ska kunna ha en levande frisk skärgård i Norrtälje kommun och i Sverige behöver vi agera nu. Historien visar att det går att förändra. Att havsörnen kom tillbaka är ett exempel på att åtgärderna på 70-talet var framgångsrika. Från sex havsörnsungar på ostkusten 1973, finns det i dag nära 3000 havsörnar i Sverige. På sjuttiotalet var havsörnsboet på Ängsö Nationalpark tomt, nu häckar örnar både här och där i vår skärgård.

Naturligtvis handlar det om åtgärder på nationell och internationell nivå, men det finns också mycket vi kan göra här i Norrtälje Kommun. Miljöpartiet vill exempelvis stärka kommunens personalresurser för miljöskydd och tillsätta en kommunekolog som kan se till att rätt åtgärder genomförs. Vi vill bidra till att trålningsgränsen för fisket flyttas ut ytterligare.
Vi vill också öppna fler stationer för tömning av toalettavfall och sopsortering i skärgården och göra det möjligt för flera smarta småskaliga VA-lösningar som alternativ till kommunalt vatten och avlopp.
Annat som vi politiker kan göra, och alla medborgare, är att minska användandet av plast, inte använda engångsartiklar, inte köpa vatten på flaska och hjälpas åt att hålla våra kuster rena och fria från skräp.

Vi i Miljöpartiet vill bygga en robust kommun med lågt klimatavtryck, starka ekosystem och vi vill självklart fasa ut fossilberoendet i kommunen.
Vi är många som delar på Östersjön och alla har ett ansvar. Här i Norrtälje kan vi bidra med allt vi kan göra för ett rent och friskt innanhav.

Den 8 juni är Världshavsdagen som är instiftat av FN för att uppmärksamma, ära och skydda våra hav. Målet är att bevara och nyttja haven och de marina resurserna på ett hållbart sätt. Det målet stöttar Miljöpartiet till hundra procent.

För Miljöpartiet i Norrtälje: Maria Gerlofson, Camilla Rydstrand, Gabriel Liljenström, Katarina Rosengren, Dan Westin, Karin Persson, Magnus Hellström, Ulf Rosengren, Anja Lundin, Mats Wilzén, Kai Larsson.