Språkrör uppmärksammar Mp-ökning på 70 % i Nyköping

Per Bolund har besökt lokalavdelningen för Miljöpartiet de gröna i Nyköping, för att välkomna partiets nya medlemmar. I Nyköping har antalet medlemmar ökat med 70 procent senaste halvåret. Även på nationell nivå har partiet gått starkt framåt med ökade medlemsantal på 30 procent.

– Vi märker ett stort intresse för vår politik. Delvis tror jag att det är en reaktion mot att politiken på nationell nivå så tydligt sänker ambitionerna i miljö- och klimatpolitiken, säger Kajsa Andersson, som är ordförande för lokalavdelningen i Nyköping.

Att partiet gått framåt särskilt starkt i Nyköping kan ha flera olika anledningar.

– Vi har under hela året haft en stark närvaro i den politiska debatten och ute i kommunen, jag tror att många känner att det finns en möjlighet att engagera sig och bidra, säger Marco Venegas, gruppledare för Miljöpartiet i Nyköping.

Vid besöket i Nyköping passade Per Bolund på att berätta om sitt politiska engagemang, om partiets politik och att svara på medlemmarnas frågor. Miljöpartiet ställs inför en ny situation i såväl kommunen som på nationell nivå, där den närmaste tiden kommer att ägnas åt politiskt arbete i opposition.

– När Sveriges nya regering monterar ned miljö- och klimatpolitiken, biståndspolitiken, den humana flyktingpolitiken och skattepolitiken för ett jämlikt samhälle, då finns hoppet att hämta i att se den gröna rörelsen växa. Det har aldrig varit viktigare att engagera sig politiskt för en annan, bättre framtid, säger Per Bolund.