Olle Hilborn

Gruppledare och språkrör

Olles hjärtefrågor

Klimat.

Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar. De beslut vi tar nu är avgörande för planeten och kommande generationer. Vi vill öka takten. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

Folkhälsa.

Miljö.

Vi vill ha en hållbar värld, där alla kan leva goda liv. Vi vill skydda skogen, haven och den biologiska mångfalden. Vi vill satsa på ekologisk mat, förnybar energi, hållbara transporter och grön ekonomi.

Mer om Olle Hilborn

Olle Hilborn om politik

Att må bra är centralt för mig. Det finns många vägar till att må bra för olika människor och en stor del av livet handlar, med rätta, om att uppnå och behålla det. Individens välmående kan dock inte stå i vägen för en hållbar framtid i solidaritet med kommande generationer, djur och natur. Jag vill vara med att skapa ett inkluderande samhälle där alla får må så bra som möjligt utifrån dessa premisser.

Vi måste ställa om inte bara till ett klimatsmart sätt att leva utan ett miljösmart sätt att leva för att våra barn ska kunna få samma möjligheter som vi har i livet. Det innebär smartare och klimatneutrala transporter, giftfria miljöer, återvinning av material och mycket mer. Jag vill verka för att Karlskrona går i täten i den här utvecklingen.

Personligt

Hälsointresserad kognitionsvetare som lever i Jämjö med fru och barn. Positiv, ödmjuk (hoppas jag) och saklig. Argumentstyrd; går att övertyga och byta åsikt om det finns goda skäl för det.