Miljön

MÀnniskan har ett ansvar som strÀcker sig utanför sin egen person och lÀngre Àn sin generation. VÄra livsmöjligheter avgörs av hur vÀl vi klarar att leva i samklang med det ekologiska systemet. Den gröna ideologin handlar inte bara om mÀnniskors förhÄllande till varandra, utan ser ocksÄ vÄrt beroende av allt det som vi har omkring oss.

IndustrisamhÀllets framvÀxt har lett till vÀlfÀrd och teknisk utveckling, bÀttre hÀlsa och lÀngre livslÀngd. Vi har pÄ mÄnga sÀtt fÄtt ett bÀttre liv. Samtidigt gÄr exploateringen av naturresurserna lÄngt utöver naturens egen ÄterstÀllningsförmÄga. Den biologiska mÄngfalden hÄller i snabb takt pÄ att utarmas. VÀxthusgasutslÀpp i atmosfÀren, orsakade av mÀnniskan, leder till varaktiga klimatförÀndringar. MÄnga olika typer av miljögifter hotar vÄr hÀlsa och vÄr miljö.

VÄr livsstil i Sverige och andra ekonomiskt starka lÀnder ger upphov till miljöeffekter lÄngt utanför vÄra lÀnders grÀnser. Vi mÄste stÀlla om vÄra samhÀllen sÄ att vi klarar att leva ett gott liv i framtiden utan att förstöra möjligheterna för oss sjÀlva, mÀnniskor i andra lÀnder och kommande generationer.

Denna omstÀllning krÀver en effektivare hushÄllning med naturresurser och en jÀmnare fördelning. Vi i de rika lÀnderna mÄste anpassa vÄr konsumtion sÄ att vÄra ekologiska fotavtryck per person snarast nÄr en globalt hÄllbar nivÄ. För att skydda miljön ska försiktighetsprincipen tillÀmpas sÄ lÄngt det Àr möjligt. Om det föreligger hot om allvarlig eller oÄterkallelig skada, fÄr inte avsaknaden av fullstÀndig vetenskaplig bevisning anvÀndas som ursÀkt för att skjuta upp ÄtgÀrder för att förhindra miljöförstöring.
Det finns Ànnu möjlighet att vÀnda utvecklingen och undvika katastrofala miljöeffekter. Det krÀver en modig miljöpolitik, en jÀmlik fördelning och ett solidariskt arbete för att minimera konsekvenserna av de miljöförÀndringar som redan har skett och hÄller pÄ att Àga rum.

SÄ hÀr tÀnker vi om miljön