Fråga till utbildningsministern om teckenspråksutbildning för hörande föräldrar till döva barn

När är översynen av utbildningen i teckenspråk för föräldrar klar?

I Sverige föds cirka 200 barn varje år som har hörselnedsättning eller dövhet, och ungefär lika många får en hörselskada under uppväxten. De allra flesta, 95–98 procent, har föräldrar som är hörande. Det finns utbildning för de föräldrarna som är mycket uppskattad, men alldeles för kort. Utbildningsministerns har lovat regeringen ska göra det som krävs för att alla barn och föräldrar ska få det stöd de behöver – nu frågar Camilla Hansén, riksdagsledamot från Örebro län, när besked kommer?

För Miljöpartiet i Örebro är döva och hörselskadades rättigheter viktiga. Just nu driver kommunalråd Lea Strandberg frågan om teckenspråkiga barns rätt till fritids, och efter gemensamt arbete ställer riksdagsledamot Camilla Hansén fråga till utbildningsministern om utbildnings i teckenspråk för föräldrar till döva barn. För Miljöpartiet är det viktigt att driva frågor om stärkta rättigheter på alla nivåer.

Som förälder till barn med dövhet eller hörselnedsättning har man rätt till en grundutbildning i teckenspråk i regi av regionen. Man har också rätt till 240 timmars utbildning under barnets uppväxt (att jämföra med Norges 1 600 timmar). Det motsvarar 30 heldagar, eller 60 halvdagar, alltså en till två månader, och det under en barn- och ungdomstid som sträcker sig till 20-årsåldern. Utbildningen finansieras och följs upp av staten via Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). SPSM har framfört att antalet timmar för utbildning behöver ökas för att möta föräldrars olika behov bättre.

Utbildningarna är mycket uppskattade av deltagarna och utvärderingar visar goda resultat. I juni publicerades SPSM:s utvärdering av utbildningarna som gavs 2022. Hela 70 procent (av 400 svaranden) har blivit bättre på att förstå teckenspråk, 67 procent har blivit bättre på att kommunicera på teckenspråk och 60 procent anger att de använder teckenspråk mer med sitt barn efter kursen.

I december kommenterade utbildningsminister Mats Persson kravet på fler timmar med att regeringen ska se över systemet och göra det som krävs för att alla barn och föräldrar ska få det stöd de behöver.

Camilla Hansén frågar ministern när översynen av systemet och de åtgärder som krävs för att ge alla barn och föräldrar det stöd de behöver för att lära sig teckenspråk blir klar?

Läs hela Camillas fråga till utbildningsminister Mats Persson på riksdagens hemsida här, länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/teckenspraksutbildning-for-vissa-foraldrar_ha11930/