FN:s klimatrapport är en väckarklocka – vakna!

Miljöpartiet kommenterar FN:s klimatrapport: Det går inte att snooza, försova sig eller vara blasé för frågan längre! Lea Strandberg, kommunalråd för Miljöpartiet i Örebro kommun, skriver att det borde vara självklart att ta ansvar och verka för goda livsvillkor och tillväxt där naturen sätter ramarna.

FN:s klimatpanel IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) presenterade i slutet av mars sin mest utförliga sammanställning hittills av vad vetenskapen säger om klimatförändringarna. Rapporten slår fast att prognoserna för våra livsuppehållande ekosystem är värre än förväntat och läget är akut. När läget är så pass akut går Sverige och även Örebro mot en utveckling där vi inte längre är föregångare utan nu bidrar till att öka takten i uppvärmningen istället för att dämpa den.

Örebro kommun har ambitioner, bra ambitioner för klimatet som finns formulerade och beslutade i programmet för hållbar utveckling Vårt hållbara Örebro, där målet på sikt är att Örebro år 2050 ska vara en klimatpositiv kommun med välmående ekosystem och god biologisk mångfald.

Men det har konstaterats att det finns många utmaningar för att nå målen, däribland klimatanpassningar som är kopplade till olika kostnader. Som läget är så kommer kommunen inte att nå de uppsatta målen. I kampen om kronorna i kommunen så är det ofta klimatet som är det som åker ner på prioriteringslistan, även då förbättrat klimat ger så många mervärden som bättre hälsa och livsmiljöer.

För att vända utvecklingen vill vi i Miljöpartiet:

• Öka den lokala produktionen av förnybar energi
  • Tillgängliggöra hållbara drivmedel
  • Stödja och främja omställningen till förnyelsebar energi.
  • Att energi används mer effektivt.

För att Örebro ska bli en hållbar kommun och ta sitt ansvar för att bromsa den oroväckande utvecklingen som IPCC rapporten redovisar måste alla aktörer vara med och bidra till utvecklingen. Kommun, näringsliv, civilsamhälle och även enskilda medborgare kan alla göra skillnad på olika sätt. Och den verkliga förändringskraften uppstår när vi gör det tillsammans.

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2023-05-03/fns-klimatrapport-ar-en-vackarklocka–vakna